Wednesday, March 24, 2010

43 Pantang Larang Bakal Pengantin

43 Pantang Larang Bakal Pengantin


Percaya atau tidak terpulanglah kepada anda. Namun setiap pantang larang orang dulu-dulu pastinya ada hikmah dan kebenarannya.

1. Jangan makan nasi dengan gulai berkuah beberapa bulan sebelum naik pelamin bagi mengelakkan perut buncit.

2. Elakkan makan ulam yang berbau busuk seperti petai dan jering.

3. Elakkan minum air berkarbonat kerana ia mempunyai gula dan gas yang tinggi dan boleh menyebabkan kencing manis.

4. Kurangkan makan makanan yang manis kerana jika terkena kencing manis, lelaki tersebut menghadapi masalah berat ketika bersama.

5. Kawal makan iaitu sekali makan setiap hari (mengikut sesetengah adat)

6. Elakkan terlalu banyak makan makanan laut kerana ia mengandungi banyak toksid.

7. Amalkan makan telur ayam kampung 2 kali seminggu yang dicampur madu dan ada hitam yang ditumbuk untuk menambah tenaga.

8. Bagi mereka yang banyak angin, minum air halia utk membuang angin.

9. Elakkan minum air soya kerana ia sejuk dan tidak elok untuk alat kelamin.

10. Elakkan minum minuman keras dan merokok.

11. Amalkan makan jamu supaya malam pengantin tidak mengecewakan.

12. Jangan makan sebebas-bebasnya kerana ketika ini sistem dalaman tidak stabil.

13. Elakkan makan dan minum seperti sayur bersifat sejuk seperti kangkung, bayam, timun, jambu batu dan air kelapa agar muka nampak segar.

14. Jangan makan kepala ayam nanti mengantuk masa bersanding.

15. Jangan makan bersulam air kerana dikhuatiri menyebabkan perut menjadi buncit.

16. Jangan bercermin terutama selepas maghrib ke atas bagi mengelak diri dari perkara sihir.

17. Dilarang memandang cermin ketika disolek oleh juruandam kerana dikhuatiri hilang seri.

18. Dilarang membuang alis kerana perbuatan tersebut akan menghilangkan seri wajah buat pengantin lelaki.

19. Elakkan terkena cahaya matahari kerana dikhuatiri hitam dan tidak berseri pada hari perkahwinan.

20. Jangan bercelak atau berlangir serta memotong rambut seminggu sebelum ijabkabul.

21.Jangan cukur kening ditakuti akan menghilangkan seri muka.

22. Jangan keluar dengan pasangan selama 40 hari sebelum diijabkabul untuk mengelakkan tohmahan masyarakat. Selain itu ia bertujuan untuk mengawal nafsu dan menimbulkan perasaan rindu dendam. Perasaan yang timbul akan membuatkan wajah pengantin lebih berseri.

23. Elakkan keluar rumah tanpa tujuan kerana angan-angan yang tinggi menjelang perkahwinan dikhuatiri bakal pengantin mengalami kemalangan jika berada di luar.

24. Jangan bebas keluar ke mana-mana kerana takut di santau oleh mereka yang mempunyai niat yang tidak baik.

25. Jangan tidur di rumah orang kerana takut terkena ilmu yang tidak baik. Ia juga untuk menjaga nama baik keluarga.

26. Jangan terlalu terdedah kepada keluarga lelaki (simpan diri).

27. Jangan berembun atau keluar malam bagi mengelakkan unsur jahat.

28. Elakkan mandi malam kerana tidak elok untuk sendi-sendi.

29. Jangan membuang air kecil dan air besar serentak di dalam air contohnya dalam sungai atau kolah kerana ia boleh melemahkan organ seks.

30. Kaum lelaki elakkan memakai seluar dalam yg ketat pada waktu malam dan tidur meniarap kerana tidak bagus untuk organ seks kerana darah tidak mengalir.

31. Tiga bulan sebelum berkahwin, mula membuat urutan supaya pengantin mempunyai tenaga.

32. Jangan memuaskan nafsu dengan cara sendiri.

33. Cukupkan waktu tidur tujuh hingga lapan jam sehari.

34. Banyakkan baca surah-surah bagi mengelakkan gangguan syaitan. Sentiasa mengingati Allah.

35. Belajar ilmu rumahtangga daripada orang yang berpengalaman dan sudah berkahwin tentang rahsia memikat isteri supaya rumahtangga aman dan damai.

36. Sebelum menjadi pengantin, katil kelamin tidak boleh ditiduri oleh pengantin kerana tidak manis.

37. Bilik lelaki atau wanita jangan dikosongkan. Mesti ada orang atau ahli keluarga terdekat tidur di dalam bagi mengelak dari dikhianati orang lain.

38. Selepas nikah mesti ada peneman tidur sebelum bersama. Ia bertujuan untuk menghangatkan lagi kemesraan.

39. Jika telah nikah gantung tidak boleh bersama.


40. Jangan buat kerja yang berat. Bila pengantin membuat kerja berat, dia akan berasa penat dan mudah mengalami gangguan emosi.

41. Jaga pertuturan agar tidak menimbulkan rasa sakit hati.

42. Kedua pengantin dilarang bercakap ketika bersanding kerana kurang manis dipandang tetamu.

43. Lempar baju di atas bumbung rumah tanpa diketahui oleh orang lain bagi mengelakkan hujan turun ketika majlis berlangsung.



Aku amik dari kadkahwiniris.com

24 Pandangan Kekawan:

khairolghani said...

eh..ni untuk bakal pengantin..nape bro?ada ura2 dah ke?

~0~ said...

khairolghani
lambat lagi...hahahahha

citahrudin said...

uish...byk nye weh..

~0~ said...

citahrudin
tu la...ko jgn melawan la...hahahha

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

sila ikut pantang larang ni ye..

hehehe

Adya A. said...

nk ikut 100% mgkn x... hahahah lgpn seru utk kahwin belum smpai.... apapun, ada yg betul, ada jugak kebetulan...

peja said...

pergh..byk la pantang...

Eye_nee said...

~0~..
stat menghafal dari sekarang bro..nnt bila time nak kawen semua dah kawtim....sure berseri abis masa naik pelamin + tenaga yg mmg power giler...

lea said...

nak kawen!!..

hee

Rowena Chasez said...

ehhh..
macam nak kawen je nie??
hehehee~

*Dak kecikkk* said...

waduhhh2,banyak gak pantang larangnya ye..
Leh di jadi kang panduan nanti ni.:)

Lifesaver said...

aku okeh ja..takda pantang larang pon..main bedal je

Sharinginfoz said...

banyaknya pantang larang....

Bayar Kad Kredit 5%

Keropok Terengganu

Alimaz-Kembara Terasing said...

la ni ramai saya tengok pengantin bersembang atas pelamin tanpa ada rasa malu....

HEMY said...

kebanyakannya petua kesihatan sepnjg masa ni...

tp kan, bagi aku..kalau ko tak percaya sangat makan ni jadi camni...aku rasa OK je

[ - ] xtionkamen / ﺈﻴﻛﺸﻦ ﮐﺂﻤﻳﻦ said...

kene cmpak baju kt atas atap rumah tnpa diketahui org lain?bju luar ke bju dlm?hahahaha

enyheartsdiamond said...

susahnya nak kawen :)

CRAZYBEAUTIFUL88 said...

banyaknyer pantang larang

sharamli said...

xnak la kawen

Mak Su said...

buat bakal pengantin lelaki - selamat ler menghafal petua...hihihi

annfrendly said...

ok.. nanti nak kawin baru amalkan..heheh

cik selamah kundang said...

sampai waktu sudah?

Mat John said...

ada dak pantang larang untuk menjadi seekor bapak?

|arieza| said...

hoh yg no 43 tu aku musykil hahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...