Friday, February 19, 2010

true meaning of love

Ni adalah entri khas untuk contest weekend@sheffield. Atas jemputan dari Brother JoeGrimJow. Thanks bro sebab jemput aku untuk contest nie. Ni rasa nya contest ke-2 aku join. Sebelum ni aku penah join contest dari Kak Solehah. Skang dari Joe plak.

Love tue Cinta. Cinta....Bukan nafsu. Cinta yang lahir dari hati yang suci. Bukan kerna terpaksa dan bukan kerna dipaksa.

Entri ni pasal nie penah aku taip dahulu. Dan skang aku taip skali lagi untuk kontest nie.

**************

Ketika umur ku dalam 4 atau 5tahun. Aku dan keluarga ku pulang bercuti di kampung abah aku di Selatan Thailand. Dekat dengan Yala.

Nenek dan datuk belah abah memang da lama kembali ke rahmatullah, aku memang xpernah berjumpa mereka. Hanya abang sulung aku je pernah berjumpe mereka. Aku hanya mendengar cerita tentang nenek dan datuk dari abah dan ma je.

Kami ke rumah pakcik aku, abang pada abah aku. Rumah memang rumah kayu je. Siap ada bawah pangkin bawah rumah. Kawasan rumah pakcik aku adalah kawasan kebun getah. Berhampiran rumah pakcik aku ada la tempat proses getah sekerap jadi getah keping dan ada sungai. Setahu aku jugak abah aku cakap kawasan kebun getah tu ada Harimau.

Pagi tue, ma ajak aku, abang ke-3 dan kakak aku ke sungai. Mandi sungai sesambil ma nak membasuh baju. Abang ke-2 aku gi ikut sepupu aku ke seberang sungai.

Ma aku sibuk membasuh kain. Kakak aku dok main dekat ma. Aku pun dok main dekat ma. Abang ke-3 aku dok main baling-baling selut ngan saudara aku.

Dalam dok main tepi air aku naik bosan. Aku nak cuba ke tengah. Aku jalan pelan-pelan ke tempat yang lebih dalam. Masa tu berenang memang aku x reti.

'Jangan gi situ dalam tue' laung ma aku bila tengok aku makin jauh.

'X dalam pun ma. Tengok'


Blupp......Tetiba kaki aku tergelincir. Cam ada tebing kat situ. Yang aku nampak masa tu adalah tangan aku yang tergapai-gapai. Warna air yang berwarna coklat dan biasan cahaya matahari yang terang.

Ma datang nak selamatkan aku. Walaupun x pandai sangat berenang. Walaupun ma sendiri hampir lemas. Ma cuba menggapai tangan aku. Cuba tarik tangan aku. Tapi gagal.

Abang ke-3 turut membantu. Mencuba menarik aku ke atas. Tapi gagal tarikan air yang menarik aku ke dalam lebih kuat dari kudrat ma dan abang ke-3 aku.

Abang ke-2 berenang dari seberang sungai datang nak selamatkan aku bila nampak keadaan kelam kabut tue. Abang ke-2 datang tarik tangan aku ke atas dan dalam masa sama menarik ma aku yang jugak hampir lemas sama ngan aku.

Abang ke-2 berjaya menarik kami semua.

Walaupun peristiwa sudah 20tahun berlalu. Namun tidak pernah sekali aku lupa. Betapa kasihnya dan cintanya Ma pada aku. Sanggup bergadai nyawa demi menyelamatkan aku.

Abang ke-2 dan ke-3 juga begitu sanggup bergadai nyawa demi menyelamatkan aku dan ma.

Kalau bukan kerna perasan cinta keluarga yang wujud pada masa tue. Aku mungkin tiada lagi. Tiada di sini. Dan tidak wujud juga blog Biar Kejam Jangan Keji.

Bagi aku itulah cinta sejati. Cinta Ma pada anaknya yang sanggup memperjudikan nyawa sendiri demi menyelamatkan nyawa anaknya.

Ma....I LOVE U FOREVER.

*********************






PSP: Maaf joe. Kalo entri aku x menepati syarat.

41 Pandangan Kekawan:

Mak Su said...

sebagai seorang yg pernah melalui zaman budak, teenagers, mencari cinta... maksu sekarang lebih percayakn kepada cinta sesama keluarga, adalah tulus dan suci. esp cinta parents kepada anak2nya... tiada galang ganti

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

terharu baca ceta ko..

gud luck bebeh..

misz_nierah said...

taching nya. kasih ibu tiada tandingannya. tak mampu dibayar dengan apa2. i love my ummi

~0~ said...

Mak Su
btol tue mak su..itu la cinta yang tulus tiada gantinya...


GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr
thanks...


misz_nierah
ye kasih ibu tiada gantinya...dan xkan mampu aku bayar...

Frodo Baggins said...

tetiba aku tak tau nak komen apa ...



gud luck ~O~

farwalis said...

kau buat aku rindu ibu aku........

cik selamah kundang said...

tepksa balik kmpung minggu ni lpas baca cita ko.kot2 boleh bancuh kopi secawan 2 kt mak aku..kasi dia hepi sikit..

Koyuki said...

cinta mak bapak dan keluarga lebih teguh..cinta sejati selamanya

Solehah said...

ya la..sedih..pengorbanan n kasih sayang keluarga adalah segalanya..

Mimie.Candy Cane said...

pengorbanan seorang ibu tiada tandingnyaa...

ann frendly said...

wah hebat citer ni...
sungguh menytntuh perasaan..
semoga menang..

♠☠♠ayudeadwish♠☠♠ said...

hope my mum will do da same things for me~
but....

she never~

♠☠♠ayudeadwish♠☠♠ said...

frodo~
aku paham ko~
sabo gak k~

'AQILAH said...

terharu..good luck !

Jard The Great said...

hehehe.. ku nyer entri lagi la tak menepati syarat.. hahaha..

seyes... pengorbanan famili sesama mereka la paling besar ooohhh

khairolghani said...

sedih pulak aku rasa..teringat kat mak aku..

LotsOfLove-Pearls said...

gud luck..
all the besh..

di sana kasih terpatri..

maiyah said...

moga berjaya.. menarik cite tu

¶A.K.I¶ said...

syahdunyeee.. induw mak!! gudluck tok kontess ini...

Eye_nee said...

"Mak" dia tak akan pernah teragak2 untuk mati demi kita......KITA??????gud story bro...jaga dia sebaik mungkin selagi ada hayat dia....Sampai kita mati pon tak akan dpt balas jasa dia bro...

natrahdazzle said...

cinta itu abstrak.
kelemahan dan keuatan cinta kit terletak pada diri kita sendiri

Yunus Badawi said...

Tererlah abg no 2 ko berenang. Ko terhutang nyawa pada dia dan juga emak ko. Cubalah ko balas setakat yg termampu walaupun mmg tak dapat nak dibalas sebenarnya.....

vidadarisakura said...

touching gila.

joegrimjow said...

ku akan baca abes setelah buat review
sibuk skit
heee
sowie2

pape
thx sbab join

hans said...

terharu tul
moga anda menang

Moon Death Spell said...

cinta budak2 lagi indah

good luck bro

HEMY said...

fuh...tacing citer niiiii

imHepPie said...

xda mak yg x syg anak huhu..cuma mak2 skang je ada stengah yg kejam gila huhu

Miss Marquis said...

nakal ni kecik2 dulu tak dgr cakap mak :P

Rowena Chasez said...

dulu ak pon pernah lemas..
mase umur 5 tahun..
sepupu ak yg selamatkan ak..
tapi siyes aku terharu baca entry ko nie..
mak mana yg xsayang anak..
btol x??
huhuu~

Ah Fatt said...

syukur ko selamat

miNt said...

ak pon penah lemas.

abg ak kata jgn pegi tmpt dalam tp ak pegi jugak.

patu adik ak pulak sibuk2 nk ikut ak.

sekali ak tenggelam, adik ak pon tenggelam.

ak lagi tenggelam sebab adik ak lemas patu dia tekan kepala ak sebab dia pn nk tenggelam.

sekali abg ak yang tarik kami 2 2 orang naik atas balik.

masa tu abg ak darjah3, ak darjah1 adik laki ak 6thun.

saya sayang keluarga saya.^^

|arieza| said...

semoga mng contest ni!:)

aRien de GreaT said...

owhhhhhhhhhhh....syhdu
buat mama arin dirumah....syg mama...

eh..ape kes arin nih

joegrimjow said...

da buat review
thx ya

http://joegrimjow.blogspot.com/2010/02/selamat-datang-ke-rumah-anak-kacak.html

acap said...

ish.kacukan la ni.
hahah

NICK IRFAN said...

sedih baca entry ko ni ape2 pun bgi aku keluarga kita mmg yang paling utama!!! aku sayang family aku....

kenwooi said...

love is all around =)

kenwooi.com

Nini teDDylicious said...

aku baru bace.

:)

tak seminit pun kau lupe, kan..??

Lifesaver said...

naik bulu roma aku baca..takut woooo

joegrimjow said...

keptusan da diumumkan;)
terima kasih sebab join

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...