Monday, February 22, 2010

Sampah

Entri ini adalah sampah semata-mata. Tiada yang lain ku bicarakan hanyalah sampah. Semuanya pasal sampah. Hanya sampah dan sampah.

Korang penah x melalui situasi nie. Sedang seronok bermandi-manda di air terjun. Sambil dok menyelam. Atau berenang kuak dada mahupun kuak kupu-kupu. Dalam dok seronok menikmati kesejukan air terjun.

Tetiba kamu merasai sesuatu dibahu. Lembut semacam je. Bila di tengok, ianya adalah pampers. Penahkah kamu melaluinya??? Kalau kena di bahu ok lagi, kalo kena di muka??? Camne??? Lagi kaw kan??

Kerap kali aku ke air terjun. Banyak sampah yang leh dijumpai. Di darat mahupun di air. Paling banyak nak jumpe pampers budak. Kekadang pampers wanita pun ada juga. huhuhuh

Aku xpaham kenapa susah sangat nak jaga harta bersama.

Kalo memula naik berkelah tue senang je bawa bekal barang berkilo-kilo. Xde rasa penat. Tapi bila balik nak melenggang je. Semua sampah tinggal je kat situ.. Yang di bawa balik hanya baju basah. hurm... Apa salah pungut skali sampah yang telah kita buat tue masuk dalam beg plastik itam dan bawa keluar?? Susah ke??

Aku rasa kalo semua orang kutip semua sampah yang dibuat insyallah air terjun kat negara kita nie akan lebih cantik. Nak gi berkelah pun rasa seronok. Xde la time dok mandi manda tue tetiba pampers terjelepok ke muka.

Btol x??

Kebersihan dan keindahan bumi adalah tanggungjawab kita sebagai khalifah di bumi ini.



PSP: Sori buat korang buang masa baca entri sampah ini

30 Pandangan Kekawan:

Izzah Haneefa said...

ish333..dasat btol..
seharusnya sbgai khalifah Allah kat muka bumi ni,hargailah sgala pmberianNYA....siapa2 yg buang smpah tu,insap2lah...x de air sungai tu..x mungkin smpai skrang kite bleh idop sehat walafiat!

Yunus Badawi said...

mmg kurang asam org yg buang pampers tu. Kat masjid pun selalu banyak org yg singgah tu buang pampers anak2 mereka kat situ. Ingat masjid tu tempat buang sampah ke?

shahrinabd said...

cis! cis! cis! pengotor betul!

kalo tak de tong sampah pon, tak bole ke simpan dalam plestik and bawak balik buang kat tong sampah.

and kalo ada tong sampah, ape kata tong tu pi ketuk kepala dorang sampai pengsan. Biar wujud kesedaran

ann frendly said...

aiyooo..
what..
pampers...
geli wooo...
kacau aje mood org yg tgh syiox mandi manda..

vidadarisakura said...

saya setuju yang arif!!

sang kamen said...

ko gi mandi kat titi hayun, yan, kedah ker??

Afzainizam said...

Salam Takzim dari kami
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

Kami sedang melayari entri kamu.... kira kunjungan tanpa diundang
Antara Aku, Kau, Kita & kami
Salam lawatan buat mu dari ku
Bagiku…
Kau selalu jadi sahabatku
Selalu dalam hidupku
Karena kau adalah sahabat
Yang memiliki erti
Dari dulu sampai sekarang
Ku pohon sejuta kemaafan diri
Andai bicara seloka tersayat duri
Mengguris hati tanpa sengaja
Menyemarak rasa marah beraja
Memungkin terlerai ikatan kuat tersimpuh..
Membuang jauh diri ini.. penuh tanda tanya?

Ketahuilah kalian semua...
apa sahaja yang aku lakukan, ku cari damai dihati..

Kebersihan itu datang dari lubuk jiwa! Jadi Jiwa itu sesuatu yang dapat kotor dan bersih… dari jiwa yang bersih kita tahu nilai kebersihan sekliling kita... jika kotor hati itu tempaat kotor pun dia tak kisah

deus X machina said...

sungguh pengotor
mentaliti dunia ketiga

jane said...

cissssss

jane said...

tu je aku mmpu kata

Nini teDDylicious said...

aku slalu jeh jumpe khazanah alam mcm kau tu.

kesal gak.

sbb aku tak penah biar sampah saje2 lepas aku berjimba2.

**psst : mane entry lagi satu tuh..?? delete suda..??**

khairolghani said...

setakat ni tak pernah lagi lalui semua tu..tapi aku dapat bayangkan apa rasanya..sungguh sadis sikap manusia zaman sekarang

TiKa LEh said...

baby kot yg buang pampers tu..hehhehe...

Solehah said...

btl la tu..tak baik buang sampah camtu kat dlm sungai..dosa..

Eye_nee said...

Susah betul dgn segelintir masyarakat yg pengotor cam ni..yg tak leh tahan tu bila mereka buang kat dlm sungai... muka boleh buat selamba jerrr...cam tak rasa bersalah langsung...

pB said...

bukan kat situ , masjid pun selalu macam nie...

jenis tak reti jaga kebersihan ...

Lifesaver said...

nasib baik aku tak penah alaminya

TARANTULAH said...

ADA KAWASAN DI PERLIS. TAHI MANUSIA TIMBOL ATAS AIR.. EEE

HEMY said...

apa ko buat ngan pampers tu??haaa..soalan cepumas...

ko anggap la dia tak sengaja..tgh ralit tak perasan pampers kena hanyut

TokNabe said...

Susah nak didik manusia ni. Walaupun kat sekolah berbuih mendidik agar jaga kebersihan tapi bila dah besor panjang..... lupa kot didikan para guru.

Kebersihan Sebahagian Daripada Iman.

sharamli said...

pad p0n ada?
ter0k2..

sharamli said...

pad p0n ada?
ter0k2..

sharamli said...

pad p0n ada?
ter0k2..

sharamli said...

pad p0n ada?
ter0k2..

Masy said...

sibaik la aku x penah jmpe pampers time mandi manda. tp aku penah jmpe org bawak bekal nuggets masa mandi air terjun. ko bygkan dia bawak bekas tu siap terapung2 lagi dlm sungai tu. konon2 sambil mandi bole makan2 (punye la malas nk kuar dr air tu). pehtu terbalik. berterabur nugget tu. bangang x bangang dorg tu?

bangang. nugget pon x bangang cam dorg.

♠☠♠ayudeadwish♠☠♠ said...

nak ingtkan org~
tp kekadang kita pon tak beringat~

dunia makin kejam~

Moon BlooDy Spell said...

teruk laaaaaaaaaaaaaa
dah la bumi makin panas
masih lagi nak buang sampah dalam sungai
hampehh

Qaseh said...

adoii aii...
sapalah org yg kurang fikiran ini....
Orang Malaysia memang camtu kot perangainya...
kita ke air terjun utk bermandi manda dan menikmati alam sekitar...tapi mereka x reti2 nk jaga alam sekitar..haih

IyouweBlog.com said...

ya betul haiz, org ni memang kena denda!

ayampinko said...

aku setuju.. owang yang buang sampah merata-rata adalah BODOH..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...