Tuesday, February 2, 2010

Lelaki dan Perempuan



Jika suami anda menyendiri dan menjauhkan diri, ketahuilah dia dalam keadaan tertekan. Boleh jadi ada tekanan di tempat kerjanya, boleh jadi oleh kereta yang dimilikinya, atau boleh jadi beberapa kerenah anda yang menjadi menyebabnya. Meskipun begitu, usahlah risau, ia sekejap saja.
Emosi pada orang lelaki umpama getah, sekejap saja telah kembali ke bentuk asal walaupun tadinya terhenyak pipih. Berbeza dengan anda bukan? Tatkala anda tertekan, emosi anda umpama ombak. Ombak memang tidak pernah reda, kalau reda pun mengambil masa yang lama.
Apabila lelaki suka menyendiri dan berdiam diri, biasanya disebabkan imejnya yang tergugat. Biarkan sahaja untuk tempoh-tempoh tertentu. Usah 'gatal-gatal' sangat memujuk. Kadang-kadang lelaki hanya perlukan 'tempoh bertenang' sebelum mengambil langkah seterusnya. Anda kelam-kabut, maka itu anda mudah marah, cemburu dan merajuk apabila berdepan dalam situasi begini. Ohhh, itu silap.
Lelaki selalunya dapat menyesuaikan diri apabila menghadapi kesukaran, berbeza wanita biasanya cukup risau dalam keadaan demikian. Dan usah risau sangat kalau lelaki anda cuba berjauhan dari anda dalam keadaan-keadaan demikian sebab semula jadinya lelaki terasa selesa berjauhan dengan keluarga. Ini tentu berbeza sekali dengan anda, yang suka dan berasa tenang bersama keluarga?
Mengapa lelaki begitu? Itulah bukti kekuasaan ALLAH. DIA menjadikan perbezaan yang ketara antara lelaki dengan wanita, agar apabila disatukan, terjalinlah satu bentuk kekuatan lantaran saling sempurna menyempurnakan - lengkap melengkapi. Semua kekurangan isteri akan dipenuhi oleh suami dan semua kekurangan suami akan dipenuhi pula oleh isteri.
Lihat perbezaan sebagai sebab untuk sempurna menyempurnakan bukan jurang kedegilan untuk tidak mahu memahami.
Lelaki itu cara fikirnya makro, iaitu dia melihat secara keseluruhan, sedangkan anda para wanita mempunyai penilaian bersifat mikro iaitu melihat sesuatu secara terperinci. Maka itu, usah hairan, terkadang suami selamba dengan masalah yang anda rasakan cukup berat. Anda telah kering air mata sedangkan dia masih belum menitis walau sebutir pun air mata.
Jika berlaku pertengkaran selalunya dia akan melawan habis-habisan dan anda pula mengalah dan pura-pura setuju demi perhubungan. Usah terasa teruk sangat dengan keadaan ini, lelaki memang begitu, sentiasa mahu menang dan mahu sentiasa dilihat menang walaupun hatinya mengakui kesilapannya dan mahu berubah mengikut apa yang anda perkatakan.
Walaupun anda tahu anda benar dan anda tidak pernah berbuat salah, akhirilah semua pertengkaran dan perselisihan dengan anda yang meminta maaf. Anda mahukan dia yang meminta maaf? Usah harap. Lelaki memang berat untuk meminta maaf terutama daripada pasangannya. Ikut kajian, wanita lebih mudah meminta maaf dalam keadaan apa jua dan atas hal apa jua, maka gunakan kelebihan ini untuk lebih mudah meminta maaf walaupun tidak bersalah.
Satu lagi yang anda patut tahu tentang lelaki ialah mereka memang suka memberi arahan bagaikan ketua yang mempunyai kuasa. Usah dilawan, tapi layanlah hati sendiri dengan berleter hingga anda sendiri berasa puas.
Tapi awas, jangan sampai berleter di hadapannya, itu boleh memburukkan keadaan.
Kata orang, wanita sinonim dengan leteran. Kalau tak pandai berleter bukan wanita namanya. Ya, teruskan saja berleter, hamburkan semua yang menekan kepala. Cuma mohon berleter di dalam bilik yang tertutup, sebab kucing pun pening dengan leteran anda.
Lelaki memang rimas dengan leteran dan cepat naik darah apabila asyik dileteri. Lihatlah betapa berbezanya anda dengan suami. Tidakkah anda setuju jika saya katakan, adalah amat beruntung jika anda tahu lebih banyak tentang lelaki?
Kecantikan Lelaki
Kecantikan seorang lelaki bukan kepada rupa fizikal tetapi pada murni rohani. Lelaki yang cantik,adalah: -
1) Lelaki yang mampu mengalirkan airmata untuk ingatan

2) Lelaki yang sedia menerima segala teguran

3) Lelaki yang memberi madu, setelah menerima racun

4) Lelaki yang tenang dan lapang dada

5) Lelaki yang baik sangka

6) Lelaki yang tak pernah putus asa

7) Lelaki yang bijak menangani segala permasalahan

Kecantikan lelaki berdiri di atas kemuliaan hati. Seluruh kecantikan yang ada pada Nabi Muhammad adalah kecantikan yang sempurna seorang lelaki.

Kegagahan Wanita
Kegagahan seorang wanita bukan kepada pejal otot badan, tetapi pada Kekuatan perasaan.
Perempuan yang gagah,adalah: -

1) Perempuan yang tahan menerima sebuah kehilangan

2) Perempuan yang tidak takut pada kemiskinan

3) Perempuan yang tabah menanggung kerinduan setelah ditinggalkan

4) Perempuan yang tidak meminta-minta agar dipenuhi segala keinginan.

Kegagahan perempuan berdiri di atas teguh iman. Seluruh kegagahan yang ada pada Khadijah adalah kegagahan sempurna bagi seorang perempuan.
MENGUSAHAKAN SESUATU ADALAH JAUH LEBIH BAIK DRPD TIDAK MELAKUKAN APA-APA, WALAUPUN ADAKALANYA YG DIUSAHAKAN ITU GAGAL

26 Pandangan Kekawan:

TARANTULAH said...

jadi lah kita sebaik2 kejadian..
lelaki mahupun perempuan.

Che' Pit said...

setuju tu.. lelaki kalau tiba2 menyepi, maybe ada masalah.. biar kan jer..

tak lama pastu ok ler balik, ngeh ngeh ngeh..

hanie said...

sb tu lelaki dan perempuan saling melengkapi..

cik selamah kundang said...

lelaki dan pompuan adalah sebaik2 kejadian.sikap boleh diubah jika kena gayanya...tp kalo xda inisiatif lepas ditegur,tinggal2kan..uhu

ann frendly said...

errr.. kalau merajuk kene biarkan aje..
errr.. tak boleh.. nanti rase bersalah menyelubungi diri...
gatal2 aje maw pujuk.. how??

Jard The Great said...

huhu.. sokong pendapat muni

BajuKurung said...

gua idamkan llki yg blh buat gua snyum wlupun dia x wat lawak.. huhu.. agak2 ade lg x ??

she-G said...

insya ALLAH...ku cuba :)

psssttt:knda sy beza sket..kang tak pujuk lagi la lama die majuk..ade time kita gatal nak pujuk die marah lak kata jgn pujuk...well...kelainan la kira nyer..hehehe

tp die jarang memujuk..hehehe

enyheartsdiamond said...

thumbs up..
terharu betul baca..
macam da ada suami ja..

haha :D

♠☠♠ayudeadwish♠☠♠ said...

lelaki mmg suka emo2~
hahaa~

ko ni asik citer rumahtgga je`
tau la thn ni musim ko kawen~

Vee Violet said...

Good info and entry.
I like...
=)
Setiap lelaki dan wanita ada kelemahan n kekuatan masing2... :)

Uruchimaru @ kf said...

aku adlah laki-2

Frodo Baggins said...

>>__<<

dah nak kawen??
tahniah ..

kitalah laki2 itu! insyaallah ~
agaggagagagaga .. hye ayu siput!
blah ~

oranglidi said...

susah jugak ni

MuHaMMaD86 said...

so nice entry

hurm...itu sebab Allah bg hak melafazkan talak kpd lelaki coz lelaki boleh berpikir dgn lbh baik n matang

Lifesaver said...

lelaki menangis tak?

|arieza| said...

men are from mars, women are from venus :) indeed very true :)

aRien de GreaT said...

erm...tu la..tmbah2 kalau laki tu dapat perempuan jenis perisau...hmm..sabar je la pompuan tu..sabar2...




haah la..asyik pasal nikah kawen jer..
jgn lupa hntr kad yer..

Mak Su said...

adakalanya, ada lelaki berperasaan perempuan.

ada pula perempuan, berperasaan lelaki..

huhuhu

melatidaisy said...

thanks 4 sharing info here..

Allah ciptakan lelaki dan wanita untuk saling melengkapi ..:)

maiyah said...

menarik.. antara lelaki dan pompuan punya peranan yg berlainan tp ia saling berkait

jane said...

mmmmmmm...

termenung*

puding roti said...

nk ngomen pnjng tp lupa dh

redNing said...

nikoh cepat2 la boh

HEMY said...

see..lelaki perlu menangis..ehehehe

Anuar Abdul Aziz said...

akulah lelaki yang cantik itu..heheh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...