Tuesday, February 16, 2010

Nangka Buruk

Nangka Buruk
Jatuh kedebuk ke muka
Terbiar begitu saja
Sudah tiada makna
Sudah tiada harga
Di biar memburuk saja

Nangka Buruk
Dulu kamu nangka saja
Sekarang buruk turut bersama
Tidak lagi dibelai seperti nangka
Di layan bagai sampah sahaja
Terbiar begitu saja

Nangka Buruk
Bukankah masih ada baik di balik buruk
Bukankah masih ada wangi di balik busuk
Bukankah masih ada jelita di balik jelik

Nangka buruk
Benarkah ia tiada harga lagi
Benarkah ia tiada berguna lagi
Benarkah ia tiada berjasa lagi

Nangka Buruk
Bangkit la berjasa
Jangan merasa terhina
Buktikan harummu masih ada





PSP : Nangka Buruk yang aku maksudkan manusia yang pernah tersalah langkah. Yang selalu di hukum masyarakat kerna kesilapan lalu. Sedarkah.....Kekadang kita lebih suka menghukum dari memaafkan.


PSP : Maafkan aku membuatkan kalian membazir masa membaca monolog jelik ini.

21 Pandangan Kekawan:

Moon Death Spell said...

betul tu..
manusia zaman sekrang gemar meletakkan hukum sesama sendiri

arfahadnan said...

layak ke kita sebagai sesama manusia utk menghukum org lain..

tapi manusia mmg mcm tuh kan..
setiap org bukan sempurna..

aku pun kengkadang jump to conclusion dan menghukum.. kemudian baru berfikir.. satu proses yg kacau bilau.. huhuhu..

Koyuki said...

pandangan biasa dalam dunia..bila buat silap, buruk lah...orang akan anggap begitu...heh..judgemental!

Kejora said...

errmmmm.....
bila dah buat salah skali, terus orang dah label buruk2...

'AQILAH said...

jadilah pemaaf..:)

Che' Pit said...

errr bukan nangka busuk ker?

redNing said...

bagi peluang kpd mrk membaiki diri..jgn cept mnghukum

aRien de GreaT said...

kdg2..mgkin karma..
yer..karma...

Uruchimaru @ kf said...

jgn jadi sampah massyarakat !

maiyah said...

kita x berhak mnghukum

Ah Fatt said...

nangka buruk tu kalau diambik biji2nya blh wat benih yg berguna

hans said...

nangka buruk
hurm
nice entry

joegrimjow said...

jom join contest, 4 hari lagi tinggal untuk menang 50 pound!
klik sini : weekend@sheffield

|arieza| said...

alamak. ngape sebut nangka :( dh 1thn xmkn nangka.. teringin plak nk mkn nangka wlupun ur entry ni bermksd manusia.. tp nak nangka!!!

HEMY said...

nangka buruk??hmmm..bole la jadi kan metafor...mmg susah...satu, kita tak sedia memberi kemaafan..dua, diorg pn kadan buat kita rasa tak percaya

Eye_nee said...

nangka buruk .....harum mu mmg ada namun getah nya jgn sekali kita lupa..

xiiinam said...

Mendalam.....penuh metafora!

Nini teDDylicious said...

aku slalu biarkan aje keadaan bersalah tu.

aku tak ambik pusing.

sbb aku sedar..hidup ni, bkn slalunye kite kat atas..

:)

mamai said...

naper biarkan nangka tu buruk...

TARANTULAH said...

betul perbuatan biar betul seiring
dengan ape yang kita cakap.

Lifesaver said...

aku ingat mmg nangka buruk btol

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...