Sunday, December 27, 2009

Xtau nak kata

Salam. Pala otak aku tengah blur nie. xtau nak cakap ape. Cuti 3hari da nak abes. Hari nie da Ahad, esok Isnin la. Ape lagi....Esok kena keja la. Kena gosok baju seluar..ohhh...

Hari Jumaat, 25 Disember 2009, Jumaat lepas la tue. Buat pertama kalinya, aku semayang Jumaat kat kawasan aku bermaustatin. Ye la, 3 minggu berturut kita akan cuti hari Jumaat, penghulu segala hari.

Tapi teramat sedih apabila khatib sedang membaca khutbah, jemaah kat luar pun sibuk berkhutbah. Yang remaja, dengan cara mereka. Yang dewasa pun xkurang jugak, nak dok berborak sakan.

Yang remaja ni aku tengok umur da belasan tahun, mungkin bersekolah menengah sudah. Tapi dok berborak. Yang tak tahan diorang siap buat bulatan, cam usrah. Dok berborak sakan masa khatib baca khutbah. Memang suara khatib tenggelam dek suara mereka.

Bagi aku, umur belasan tahun da patut tau syarat sah semayang Jumaat. Kalo xtau pun, hormat lah jemaah lain dan khatib yang sedang berkutbah. Adab dalam masjid kena la jaga.


PSP: Al-Fatihah buat penumpang Bas Sani Express yang maut.

17 Pandangan Kekawan:

'AQILAH said...

kecewa dengan perangai dieorang. huh.

miya said...

yeah...alfatihah tuk mangsa kmlngn bas tu ...

redNing said...

tu la msalahnye bro..kat mana2 pon sama je..klu bdk2 skola rndah masih bleh diterima..ni yg dh tua bangka nk mati esok lusa pon bleh dok borak2...hampeh

TokNabe said...

aLgi seminggu cuti nak abis tapi dah tak macam cuti... dah start memulakan kerja, mesyurat dll.

Walaupu dab belasan tahun tapi mcm belum cukup umur lg budak2 tu.......belum cukup umur dlm ilmu2 keagamaan ni.

Rowena Chasez said...

ishhh..
sdih dgn prngai dorg..


Al-fatihah buat mangsa kemlangan itu..

melatidaisy said...

hmm..mcm mana nk dpt keberkatan ilmu kal terus terusan macam tu..

jane said...

tu la pasal...
tk tau ke tk dgr khutbah solat jumat tu tk sah...

adessssss

alfatihah

♣ haNie ♣ said...

khatiba berkhutbah..diaorg pn sm nk berkhutbah jgk..haihh..

*alfatihah utk mangsa*

.:fifi:. said...

stndard..
dlm kelas pon wat kdai kopi jgak..
huhu..


hurm psss
kawen cpt nnt adala org tlong ironkn bju..
haha

penaberkala said...

tumpang singgah bro
akibat kurang pengetahuan kot
time khutbah, mmg tak boleh bercakap
klu tak,sia2 je pegi solat jumaat
solusion:khatib perlu beri peringatan dl sblm khutbah

Solehah said...

pulakkk bebudak ni..

Fiffy Syafiqa Hazirah said...

huhu tu la. nt kalau kena bala baru sedar.

kadang2 yg tua pn sama. sbyg raya pn buat sakit hati. xnak dgr baik tido dr bising. kalau dosa tu urusan dgn tuhan. xkacau org. xwat org len sakit hati

pemboncengsetia said...

lenkali halau jer budak2 tu balik
xpun suh diorg cuci toilet masjid..
lagi bagus drpd duk sembang..

miNt said...

al fatihah..

ak pun taktau nak kata apa.

BajuKurung said...

lu nmpak len kali kasi tepok kepale beliau..

Qaseh said...

alfatihah....
kepada semua mangsa.....

Lifesaver said...

tak nak gosok baju seluar..tak yah gosok..senang je

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...