Tuesday, December 1, 2009

Penangan 1

Kejadian nie di ceritakan oleh mak cik aku (seorang guru).

Suatu hari makcik aku mintak murid2 yang beragama Islam meyusun dan membersihkan rak Al-Quran. Sedang murid2 tu tengah mengemas, datang la seorang murid india kepada makcik aku.

'Cikgu, saya nak tolong kemas juga. Boleh?' kata murid tue.

'Ish. Tak perlu la.' kata Makcik aku.

'Kenapa pula cikgu? Saya bebetul nak tolong nie' kata murid tue.

'Sebab tak boleh' jawab makcik aku.

'Kenapa tak boleh, cikgu?' tanya murid tue lagi.

'Sebab tu Al-Quran. Jadi xboleh lah' jawab makcik aku harap budak tue paham.

'Kan kita 1Malaysia. Jadi boleh la' murid tue menjawab.




PSP: Aku pening tengok ragam dan rentak politik skang nie. Memacam kekadang ber'shuffle', kekadang menari poco-poco, kekadang main mak yong. Adoi yai... Apakah permainan seterusnya?? Adakah permainan monopoli, dam aji atau dam ular??

26 Pandangan Kekawan:

Boneka tak sakit said...

huhuhu biasalah semua pemimpin nak ada slogan dan mcm af pown hahah WORLD!! hahaa..

Mimie.Candy Cane said...

ishh...serba salah jugak di buatnye..

Solehah said...

weh..dah jangkit eh buat citer bersiri..hehe..
hmm bab ragam tu yang pelik2 diambik, yg elok ditolak..

xiiinam said...

ckLah bukan setakat pening....tapi mual. Dalam hal-hal pentadbiran di Jabatan pun dah cenderung ala-ala politik meraban...

melatidaisy said...

salam..
kal ikut satu hadith ni, org kafir boleh pgang al Quran.. apetah lgi org yg berhadas (tanpa wudhuk))

Hadis dalam Sahih Bukhari: dari Ibnu Abbas bahawa Abu Sufyan ketika beliau berada di Syam sebelum keislamannya telah dipanggil oleh Raja Rom. Kemudian dibawakan surat Nabi yang dihantar kepadanya yang menyeru beliau kepada Islam. Di dalam surat itu terdapat ayat 63 Surah Aali Imran.

Hujah mereka ialah Nabi telah menulis kepada Raja Rom yang kafir dan beliau telah memegangnya. Sekiranya orang kafir boleh pegang, maka lebih-lebih lagilah orang yang berhadas.

ade beberapa lg perbezaan pendapat ulama'..wallahu a'lam..

she-G said...

owh..baru paham...tu la..intergrasi ok..tp lau nak asimilasi seme benda...abes la

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

Main dam aji ja bleh skrg ni nk p naik haji lambt lagi hihi..

=P

I'm back

=)

MuHaMMaD86 said...

En zaidy or En O

politik mmg mcm 2,sapa yg bijak dia yg blh mmpengaruhi org

kesian kawe tgk MB demo...sian male kna sere ngn najib...hahaha

btl xtau bhsa klntn 2

+h.a.z.e.r.i.n+ said...

dam aji la best..

x yah gi mekah

miya said...

hehe...no komen

Kuwe said...

itu main dam aji setail orang tua tua.duduk kt kedai kopi hari hari pun ada main. itu kopiah wjib taruk ats kepala.

khairolghani said...

macam best je kalau main dam ular..dah lama tak main dam ular..

TokNabe said...

salam.

ada macam-macam slogan. boleh buat kuiz pasal slogan-slogan ni.

♠♥♠ayudeadwish♠♥♠ said...

ayoyo tambi~
suda kata tarak bule lae mau tolong itu angkat juga?
penin2~~~

Rowena Chasez said...

ehh..
xsalah kot org bkn islam pgang Quran..
huu~

Webmaster@Echam said...

Errrr... pasni main teng-teng plak.. keh3...

~0~ said...

Mimie.Candy Cane
tue la pasal

Boneka tak sakit
world ek??aku pakai slogan MARS je..hhahahah

Solehah
xde siri pun sebenarnya...hahhaha

xiiinam
tue pasal kak...semua menda dipolitikkan...

melatidaisy
Btol tue kata cik melati.

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr
welcome back

MuHaMMaD86
Ape pun jadi aku tetap sokong MB aku.

+h.a.z.e.r.i.n+
jom lawan

khairolghani
permainan zaman kekanak tue..ekeke

miya
hehehe

Kuwe
kopiah atas pala xtahan tue...hahahah

♠♥♠ayudeadwish♠♥♠
tarak paham punye tambi...

TokNabe
teka silang kata tok...

Rowena Chasez
memang xsalah sebenarnya...tp alasan budak tue memang xleh blah...

Webmaster@Echam
teng2 kapal terbang...

Mario said...

shuffle ak bole la sikit2...solehah yg ajar..huhu

Mario said...

camaner ak nk g home ni wei...hAHA

LotsOfLove-Pearls said...

Kusuka batu seremban..
yang baling2 batu ke atas dan sambut tue.
Hehe..

*tersalah lak tafsiran 1Malaysia di sana.

onniey84 said...

ish budak tu degil betul..
piat jer telinga dia..ekekek

BajuKurung said...

Yg islam x offer pertolongan, yg bkn islam lak yg offer.. huhu.. bgus bdk india tu, kan?

♠ y.a.n.i.e putrajaya ♠ said...

main SAIDINA jom....leh beli umah bnyk2 tapak....hehehhe......

MONOPOLI pun ok per...jadi orang kaya mat saleh kejap..~

hehehe

faiz said...

iskh...poning..poning nak kasi jwpn yg x akan diputarbelitkan nanti tue..

anyway, main dam aji best gak...sekali lompat blh mkn byk2..hehe..

faiz said...

iskh...poning..poning nak kasi jwpn yg x akan diputarbelitkan nanti tue..

anyway, main dam aji best gak...sekali lompat blh mkn byk2..hehe..

hans said...

ahahhha
itulah pasal
serba salah tu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...