Thursday, December 31, 2009

Apakah???

Suami mati nikah mentua

Aku baca ini dalam Harian Metro Online. Sila klik tajuk untuk baca. Aku bukan mau mengkritik dan aku jua bukan nak menyalahkan sesapa. Tapi bila aku baca aku amat terkejut. Aku tidak dapat menerima alasan yang diberikan iaitu mengelakkan fitnah sampai sanggup melakukan dosa besar yang terlarang.


Apakah semua ini??? Adakah ini petanda dunia akhir zaman??? Petanda Kiamat sudah dekat???

Aku pernah jua mendengar nasihat dari para ilmuan dan orang tua-tua, bahawa 'Bila kita berkahwin dengan pasangan kita. Ikatan yang terjalin bukan takat kita dengan pasangan je. Tapi seluruh keluarga pasangan kita menjadi keluarga kita dan begitu lah sebaliknya.' (kalo salah tolong betulkan kekawan)

Xtau la nak cakap apa bila baca menda camni. Seperti aku cakap dalam entri aku FITNAH 1 .

'Mulut tempurung boleh kita tutup. Tapi mulut manusia tidak kita terdaya. Walau pun mulut tempurung lagi besar dari mulut manusia.'


Pengalaman seorang kawan.
Mat, kawan aku. Mat nie berkawan ngan seorang gadis, Ct. Mereka adalah sebaya. Mat merantau belajar di kota A dan Ct memang menetap di kota A. Mereka berkenalan dan Mat amat rapat ngan keluarga Ct.

Masa tue Mat masih belajar dan Ct telah berkerja. Mat kerap datang ke umah Ct. Malah Mat juga pernah menjaga mak Ct ketika mak Ct sakit. Mak Ct ni ada sakit jantung. Ye la sudah berumur hampir 70tahun. Ct adalah anak bongsu. Bapak Ct masih berkerja sebagai jaga.

Ketika mak Ct sakit, Mat la menjaga Mak Ct. Pasal Mat student, banyak masa terluang. Ct dan bapak dia memang kerja. So Mat la yang menjaga Mak Ct yang sakit. Ye la orang sakit jantung, kot-kot ada pape susah nanti kalo xde orang.

Memang Mat da anggap Mak Ct cam mak sendiri.

Bila Mat dok jaga Mak Ct, ada la bunyi cot cet cot cet, ngumpat dari orang flat. Biasa la manusia. Kata Mat ngan Mat Ct buat maksiat. wtheck....Mat umut 20-an sedangkan mak Ct umut 70-an ok. Menda ni wat Mat tertekan.

Tue aku cakap kat Mat dulikkan cakap orang. Yang penting kau tau apa yang kau buat tue btol Mat. Allah maha mengetahui.

Bila menda ni sampai kat pengetahuan Bapak Ct dan Ct, diorang pun cakap menda yang sama. Xyah dulik cakap orang. Manusia ni xleh tengok orang lain senang.

Mulut manusia ni susah kita nak tutup.

Dan syukur alhamdullillah. Hubungan mereka masih kekal hingga sekarang. Dan akan berkahwin dalam masa terdekat.


PSP : Mat dan Ct adalah nama rekaan semata-mata. Cuma cerita je betul. Maafkan kalo ada yang terasa xde terniat ingin melukakan perasaan sesiapa pun.

PSP2 : Semoga kita semua dapat mengambil pengajarannya.

26 Pandangan Kekawan:

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

kalo nak ikutkan mulut orang sampai bila2 kita tak bleh nak buat apa....

iLaSyakiLa said...

btol 2..
mlut owg..
mmg x leh ttup..
time mnguap je ttup..
2 pn klo ae yg ttup..
huuhu..
so..
juz chill..
hahahah..
apy new year..

nursarah said...

mertua haram nikah selama2nya..isk.isk

xiiinam said...

Tiba-tiba terbayang bapa mertua ku...
Oh ayahandaku....yang memang macam ayah sendiri!!!





Tergamaknya ya!

Koyuki said...

ish
tatau la nak cakap apa
kalau saya tak sanggup
da suami mati, pastu di akhirat kelak nak mengadap Tuhan satu hal, nak mengadap muka suami lagi
tak malu ke?
huhu

sharamli said...

mulut 0rg memang mcm tu...

p/s:bl0g lagik 1 memang xleh k0men erk?ke kawe s0rg jah xleh k0men?

aRien de GreaT said...

lerrrrrrrrrr..
org flat ct tu pehal...apsal truk sgt pemikiran...hmmm

melatidaisy said...

salam ..

sy pon terkejut tgk paper pg tadi...disinilah peranan ilmu agama sgt penting..btol ckp bro tu..sudah jelas terang-terangan haram kawin ngan ayah mertua..

Jard The Great said...

fuhh.... mulut org mmg camneh...

mamai said...

pakcik tak baca metro tapi andai benar apa yang dilaporkan, maka dunia ini semakin sampai ke penhujungnya

seKut taWar said...

mulut org mmg camtu...sesetengah la kan...

yg penting jga mulut kita...(>.<)

'AQILAH said...

mulut sangat berbisa..

Farhah Zaidah said...

emm..macam2 hal la skang...

BajuKurung said...

mat & ct ade jmput lu gi kenduri kwin x?

puspawarna said...

beselerrr...
org jaman lo ni...
fitnah 2 mcm daa x derr pape ase kt tekak dieorang...

GhOsToNe said...

uiks!

menakutkan jewk!

HIDUP BERANI UNTUK GAGAL Precious said...

Orang memang suka bercakap, tambah2 lagi bila ada peluang. So, kalau boleh, baik kita jangan beri mereka peluang itu ...
Semoga Allah melindungi kita drp fitnah.

Teacher Yatee said...

btul3..kdg2 mmg perlu abaikan mulut2 yg sebuk jg tepi kain org. kta wat pe yg kta rase btl 2 dh ckupla...

Yunus Badawi said...

cilikan mulut org yg mcm tu hehehe

Kuwe said...

kalau betul metro tuh.laknatullah lah bai. tp takat gosip liar merapu. laknatullah orang yg dok sup sap sup sap pulak.

mukasurat17 said...

nauzubillah.

Kejora =) said...

kalo mulut tempayan bleh gak tutup dgn dulang ke, kertas ke, papan ke..

mulut munusia? nak tutup pakai duit ke?

NiNa' said...

mulut manusia..

YobSumo said...

pergh aku pun terkejut wei.

seyes.

apakah yg mereka pikirkan.

huh.



btw aku follower ke-222 kau. cantik tu, takda hadiah? hehehhehehe.

Uruchimaru @ kf said...

mmg ssh pun! tembak ajelah abis citer klu xthn hee

Lifesaver said...

ish2..pitnah tu 1 dosa besar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...