Monday, January 25, 2010

Hasad Dengki

"Apakah mereka mendendami manusia disebabkan suatu kelebihan yang ALLAH berikan kepada mereka" Surah an-Nisa' ayat 54

"Jauhilah diri kamu daripada dengki kerana dengki itu memakan segala amalan kebajikan seperti api memakan kayu" Riwayat Abu Daud

"Janganlah kamu dengki mendengki. Jangan kamu putus memutus hubungan, janganlah kamu benci menbenci, hendaklah kamu semua wahai hamba ALLAH hidup bersaudara dan haram bagi seseorang Muslim itu menjadi saudaranya tidak bercakap selama tiga hari" Hadis Riwayat Bukhari, Ahmad dan Muslim



PSP: Renungkan ayat-ayat diatas, hasad dengki hanya akan melemahkan dan menghancurkan perpaduan masyarakat.



27 Pandangan Kekawan:

deusXmachina® said...

hasad dengki di mana2....
paling byk di kalangan masyarakat melayu
ish3

nursarah said...

ibarat api dalam sekam. bukan hanya 'memakan' orang lain, malah 'memakan' diri sendiri..


maka jauhilah kedengkian,

sI tEDI said...

jangan dengki dan iri hati!

Faarihin said...

ha.. betul..betul..betul.. tak elok dengki mendengki.. tapi.. itu jugalah yang orang sekeliling suka buat.. hmm..

xiiinam said...

ckLah pernah 'disiksa'akibat rasa dengki yang beraja di hati seseorang.....hampir setahun berjuang mencari penyembuhan dengan keyakinan akan janji Allah....
وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ

.....dan kebenaran pasti akan terlihat jua seperti sabda nabi Musa dalam surah Yunus :81..


قَالَ مُوسَى مَا جِئْتُم بِهِ السِّحْرُ إِنَّ اللّهَ سَيُبْطِلُهُ إِنَّ اللّهَ لاَ يُصْلِحُ عَمَلَ الْمُفْسِدِينَ

redNing said...

penyakit masyarakat

ann frendly said...

hasad dengki tak membawa faedah lansung malah membawa banyak keburukan..

Frodo Baggins said...

sesamalah kita berkasih sayang ...

aRien de GreaT said...

xdengki pun..insyaAllah...
cuma
cemburuuu...

lea said...

jangan la dengki dgn org laen...
wat makin sakit ati jerk

Yunus Badawi said...

org kita ramai yg ada PhD ni. Tak senang tengok org lain senang huhuhu

Jard The Great said...

PHD- perasaan hasad dengki kini bersepah di mana2.. huhu

seKut taWar said...

bak kate ayu...kedengki...hehe

Solehah said...

tq.btl tu..dengki tu x kemana pun akhirnya..

Uruchimaru @ kf said...

mcm api hitam =amaterasu!

maiyah said...

rugi je kalo dengki mnengki ni.. mesti akan kene balik kat org yg pendengki tegar tu

jane said...

knapa perlu mmbenci????
andai kebencian itu masih ada, jdkanlah ia sebuah diary n lipat2 n konyok2 n then koyak2 n then buang lam longkang

faiz said...

dengki dgn balas dendam, x sama kan..???

ciK LyndaWawa igUana said...

tak baek kita dengki mendengki ..tak ke mana pun....

TiKa LEh said...

PHD=Perasaan hasad dengki..

♠ y.a.n.i.e putrajaya ♠ said...

PHD....perasaan hasad dengki....

mintak2 di jauhkan....

♠♥♠ayudeadwish♠♥♠ said...

tapi aku suka dengki ko~
besh lor~

Lifesaver said...

3 hari tak bercakap, putus hubungan?ish3....

Kejora said...

masalah orang melayu..
haih!

mukasurat17 said...

jauhkan aku dari hasad dengki. amin.

Mak Su said...

buruk padahnya.... :(

Vee Violet said...

"busuk hati kita - busuklah keseluruhan sikap kita"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...