Friday, January 29, 2010

Tivi Punye Penangan

Teringat pada satu hari aku dok tengok tv ngan famili abang aku. Ada la anak buah aku 3 orang. Umur diorang 12tahun, 9 tahun dan setahun. Cite tue mmg cite lawak. Kalo xsilap cite ala-ala Bruce Almighty tapi versi hindustan kalo xsilap aku. Dalam dok syok tengok tivi. Tetiba anak buah aku yang 9 tahun nie bersuara.

'Pa, antara Allah ngan dia tue sape lagi kuat?' (dia tue watak yang ada kuasa ala-ala tuhan yang di gambar dalam cite tue. leh kontrol suma orang.)

'Allah Maha Berkuasa'

'Mana boleh, tengok dia dapat suma yang dia nak, boleh bantu suma orang dan dengar permintaan orang lain...bla..bla..bla'

Panjang anak buah aku cuba meningkah pada abg aku. Aku hanya diam. Biar je bapak dia mengajar anak. Kang aku sampuk lain lak jadinya..hehehehheh


Hurm....Ni la penangan cerita kat tivi. Risau. Tivi skang siaran dia main siar je. Mungkin kita yang dewasa boleh bezakan antara yang baik dan buruk. Tapi budak???

Bebudak ni diorang amik masuk terus je. Lebih kepada yang tersurat. Yang tersirat memang tidak akan dapat diorang tafsirkan.

Bahaya kan?? Boleh membuatkan terpesong akidah jika tidak di kawal. Kawalan mak bapak la yang penting kot. Nak halang kompeni tivi tue bukan bapak kita punye. Nak suh diorang tapis lelebih diorang ni pun malas lagi pun duit pekara utama bagi mereka. Bukannya mendidik masyarakat.




PSP: Hurm.....

22 Pandangan Kekawan:

Kejora said...

betul2.....tu belom tgk citer omputih lagi yg byk aksi 'hot'..
hhuuhhuhuu...

-li.zue- said...

setuju dgn kejora. HOHO

boikot je saluran tivi yg agak2 cm sesat tu.ehehe

tgk cite2 berpaedah jaa.

redNing said...

betul tu boh..citer kt tv skrg ni byk yg bleh merosakkn minda..

aRien de GreaT said...

bukan tivi jer..ngn tenet pun..bukan main lgi..ni adik arin nih...darjah 3 dh brFB grrrr

sharamli said...

lepas ni xleh merungut dah kal0 anak buah ku nk tgk cd ABC sampai 1o kali p0n..dari di0rang tgk cite2 cmni...

amirah said...

siaran tv skg ni byk yg xberfaedah
dh 2 ngarut byk
cmna otak mo berkembang ke jln yg sepatutny

maiyah said...

tu yg risau tau.. kita x tau apa yg dorang pikir

ciK LyndaWawa igUana said...

betul2..tivi or muvie sekarang nytah pape..hehe.tak masuk akal langsung..

oranglidi said...

tu la pasal.. ish...

kena pupuk budak2 supaya lepak2 masjid sikit. biar tau sape lagi kuat.

Koyuki said...

pengaruh kuat
nak2 cite indon
aduh..geram juga nak sepak tivi ni kang

eh, terganas pulak

LotsOfLove-Pearls said...

..tu yang kena jelaskan terang2 kat dorang tue.
kot2 tersilap tafsir.

ann frendly said...

err.. memang bahya..

Moon Death Spell said...

hurm... susah kan zaman sekarang....
agak2 nya bila aku ada anak esok entah macam2 lagi menda yang advance kuar kat tivi

deusXmachina® said...

kuat tul pengaruh tv pada kanak2 skang
rasanya lebih baik saluran sukan
erk888

Firol said...

Banyak lagi citer yang mampu meroskkan otak....

jabatan penapisan sila beri perhatian

|arieza| said...

budak2 zmn skrg mmg lbh cpt bfikir. dr kecik2 kena perati.. klu tak, hoh nahas..

Afzainizam said...

Salam dari kami http:// firestartingautomobil.blogspot.com

Salam ziarah salam kunjungan pada kamu…. Salam dari kejauhan

Terima kasih
Kerana kembara ziarah maya
Membuka ruang, menyingkap dalam
Hingga tersentuh nurani, tercuit imaginasi
Tiada bandingan

mewarnakan hari-hariku
Mewajarkan masa berlalu
Kau tak henti mencetus keinginan
Merangsang pengembaraan
Kau meruntun, menyayat
Memukau
Dan mengasyikkan

Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara
Sebuah persahabatan....

eeemmmm sekarang ni kat tv pun dah macam macam benda yang menyongsang.... masa zaman Arwah Dato Rahmat jaga Kem penerangan tak ade plak dibenarkan cerita2 tahyol

Afzainizam said...

Salam dari kami http:// firestartingautomobil.blogspot.com

Salam ziarah salam kunjungan pada kamu…. Salam dari kejauhan

Terima kasih
Kerana kembara ziarah maya
Membuka ruang, menyingkap dalam
Hingga tersentuh nurani, tercuit imaginasi
Tiada bandingan

mewarnakan hari-hariku
Mewajarkan masa berlalu
Kau tak henti mencetus keinginan
Merangsang pengembaraan
Kau meruntun, menyayat
Memukau
Dan mengasyikkan

Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara
Sebuah persahabatan....

eeemmmm sekarang ni kat tv pun dah macam macam benda yang menyongsang.... masa zaman Arwah Dato Rahmat jaga Kem penerangan tak ade plak dibenarkan cerita2 tahyol

fndrocka said...

pastu jawab apa kat budak tu..??

jgn dibiarkan dia dengan pikiran dia sudahlah

Kuwe said...

cerita ada tanda U pun bahaya dengan kanak kanak. Susah jugak bila ada anak ni.

Yunus Badawi said...

Ini yg risau ni. Takkan kita nak sentiasa bersama anak2 tengok tv.

Lifesaver said...

anak2 perlu dididik dari awal..so, dia tak byk tanya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...