Friday, October 2, 2009

Baik

Perempuan yang baik adalah untuk lelaki yang baik.

Perempuan yang dahulunya pernah menjadi 'pelacur' dan telah bertaubat. Menginsafi kisah silamnya. Biasanya perempuan seperti ini tetap di lebel sebagai 'perempuan sundal' oleh masyarakat sekeliling dan termasuk kaum hawa lain. Siapakah yang lagi baik 'bekas pelacur' atau kaum hawa yang melebelkan 'sundal' itu??

Lelaki yang dahulunya kaki pukul, kaki minum, merogol dan pernah membunuh. Tetapi telah bertaubat dan kembali ke panggal jalan. Adakah beliau itu baik??

Atau seorang lelaki yang skima yang memakai suar atas dari pusaat, tigh-in rapat, rambut belah tepi, spek mata 5-inci, tidak merokok dan gigi putih cam salji itu baik??

Apakah sebenarnya baik dan jahat itu??

Siapakah kita untuk melebelkan itu ini??

Kisah lalu kita ketahui, tetapi adakah kita tau masa depan??

Sejarah adalah masa lalu yang tidak mungkin dapat di ubah kembali. Merancang masa depan yang gemilang lebih baik dari mengenang sejarah silam yang suram.

Bagi aku, biarlah pasangan aku itu menghormati, patuh, taat dan setia pada Agama, aku dan dua ibu dua bapa serta 2 keluarga besar. Seandainya ada kurang salinglah tegur dan bimbing. Belajar dan mengajar.

Sejarah silam yang berwarna hitam putih jingga kelabu ungu hijau merah biru, yang suram yang bersinar itu hanya lah masa lalu. Memasing mempunyai masa lalu. Aku jua begitu.

Mahu yang sempurna, tiada yang sempurna. Yang sempurna hanya Dia, Allah swt.

Aku hanya perancang, penentunya hanya Dia, Allah swt. Semua ini telah tertulis sejak dari luhmahfuz lagi.

Di atas adalah luahan pendapat aku pada seorang kawan yang meminta pandangan aku.

PSP: Aku bukanlah lelaki yang BAIK. Harap Maklum!!!!

22 Pandangan Kekawan:

imHepPie said...

baik ni sgt complicated..terpulang individu utk mnilai..


aku pon penah tertipu..blajo agama..title ustaz..ngan aku bukan men baek..slua ketat la..pakai sarung kaki la..

last2 blakang aku men ngan pompuan len siap pegang2 tgn lagi...demm!!

sI tEDI said...

masing-masing pernah melakukan kesilapan dalam hidup. kita jangan cepat menghukum orang kerana kita juga tidak sempurna..

terima kasih atas entry ini!

+betterSINGLE+ said...

nobody perfect..
2 je yg mmpu ak ckp...
xd sp yg d lhirkn tros jd bek or sbaliknye..
smuanye tletak pada ddkan..

TheCOMOT said...

yupp...betul sangat apa yg ko tuleh ni..sebelum nak nilai org lain cerrrmin diri tu dulu..tak semua org perfect..kalo rasa perfect pas rasa bangga jap..mesti something plak diuji rashidkan kat diri org tu..huhu...:)

Kejora Yg Malap said...

ermmm.....setiap orang ada kelebihan dan kekurangan..

theconfused said...

aku setuju point ko... tp kdg2.. pasangan tak kesah... org keliling pulak yg kepohhhh

TokNabe said...

hehe.....kea cermin diri sendiri dulu baru tau kita baik atau jahat. Mana yang berani mengaku dia tu jahat.. hehe kira dia tu orang baiklah. :D

AbcdeFtyyhahh; said...

salam.

BAIK?

erm semua manusia dicipta sama je. kita sendiri yg mencorakkannya.

BAIK byk mksdnye. jd, terima diri kite seadanya dan percaya yg kte juga ada kebaikannya :D

Koyuki said...

baik yang baik atau yang jahat..sume makhluk tuhan..

tuhan da cipta setiap insan..biar pon die jahat..kite yakin masih ada setitik nilai murni, nilai kebaikan dalam hatinya..

sharamli said...

kn dem0 baik..d0p?

tp kal0 ikut PEREMPUAN BAIK UTK LAKI BAIK DAN SEBALIKNY..
kesian la yg dkt yg kurang baik ni..dpt pasangan p0n yg kurang baik..nnt xkn nk dpt keturunan p0n yg kurang baik...

Solehah said...

betul tu..kita hanya mampu merancang..dah jangan lupa berdoa..amin..

kay said...

org selalu kata aku baik..tapi aku tak rasa gitu lak..

Qaseh said...

kalau x baik...jahat ke?...
kalau kita x mencari pahala...jangan berbuat dosa...

kita manusia x boleh nk menghukum sesuka hati. tepuk dada tanya hati ..baik sangat ke kita nak kate org jahat?...

memang manusia mencari yg baik dan lebih baik.tapi kalau x dapat yg baik..sama2 kita usaha jadi baik....

Jard The Great said...

aku nak CUBA utk menjadi yg terbaik.. pd pandangan ALLAH.. utk org lain.. aku tak pedulik.. bole? ehehe...

BuLaN iTu aKu said...

betull
saya setujukd

faiz said...

senang ckp..sapa la kita nie suka2 nak melabelkan org..kita suma sama saja tarafnya kan...

Uruchimaru @ kf said...

terima kasih atas nasihatmu..kamu spt menegrku..!!!

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

org lebih suka menilai seseorang itu dari segi luaran...

sebab tu ramai yg tertipu dan terpedaya...

apa yg penting kenali seseorang itu baru menilai..

kalo kita rasa org lain tu jahat kita tu baik sgt ker??

tepuk dada tanya iman..

=)

~0~ said...

imHepPie
sama-sama muzakarah diri sendiri

sI tEDI
manusia penuh kesilapan...erk..
sama-sama kak

+betterSINGLE+
ye btoi btol

TheCOMOT
hehehe...pakai cermin besar len kali baru nampak semua salah diri..

Kejora Yg Malap
baiki lah diri untuk jadi sebaik mingkin

theconfused
tu la masalah kak..mulut manusia

TokNabe
erk..hehehe..camtu ek..

AbcdeFtyyhahh;
ye terimalah seadanya


Koyuki
btol tue yuki...baik budaknya..

sharamli
aku jahat la sha...

Solehah
samalah kita berdoa untuk menjadi insan terpilih

kay
aku pun rasa gtue kay

Qaseh
samalah kita menjadi diri kira yang terbaik utk diri sendiri

Jard The Great
bole jard...aku sokong

BuLaN iTu aKu
thanks bulan

faiz
btol kak...kita hanya hamba

Uruchimaru @ kf
sebenarnya aku tegur diri ku sendiri kf

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdar
usah peduli apa org kata...kita adalah kita..

miss jane said...

yup....betul tu

tapi kdg2 tuhan tegur kite dgn berikn jodoh yg salah juga

bukn apa, sbg teguran atas apa yg kite buat suatu masa dahulu...

xoxoxoxoxoxo

http://plainjane93.blogspot.com

jane_doe3328 said...

tgklah citer Antara Garisan kat astro, u'll understand better :)

hestyrezyuda said...

entry ni dah lamaaaaaaaaaa sgt hest nak komen, tapi hest tak dapat buat sebab ada masalah sikit... hest cuma nak kata....

terimalah pasanganmu seadanya.. terimalah dia kerana kini dia siapa.. bukan silamnye apa..

saling la membantu untuk menjadi yang terbaik untuk yang terbaik, bukan menyalahkan silamnya kerana dia tak mampu menjadi terbaik untukmu...

awak.. saya juga bukan khalifah yang baik


~ peace ~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...