Tuesday, November 3, 2009

Berkongsi Baju Sekolah

Cerita ni aku dapat dari emel seorang kawan. Aku ingin berkongsi emel ni ngan korang semua..Semoga ia memberi pengajaran pada kita.



BERKONGSI BAJU SEKOLAH ….

Saya sangat mengkagumi kerjaya sebagai guru sekolah. Sebuah kisah yang saya paparkan ini saya ulangi dari kisah benar seorang guru beberapa tahun yang lalu.

Kisahnya:

Saya mengajar di sekolah rendah di tengah-tengah bandaraya Kuala Lumpur.

Saya mengajar sesi petang. Salah seorang murid saya setiap hari datang lambat ke sekolah. Kasut dan bajunya selalu kotor. Setiap kali saya bertanya tentang baju dan kasutnya dia hanya berdiam diri.


Saya masih bersabar dengan keadaan pakainnya, tetapi kesabaran saya tercabar dengan sikapnya yang setiap hari datang lambat. Pada mulanya saya hanya memberi nasihat. Dia hanya menundukkan kepala tanpa berkata-kata kecuali anggukkan yang seolah-olah dipaksa.

Kali kedua saya memberi amaran, dia masih juga mengangguk tetapi masih juga datang lambat keesokannya. Kali ketiga saya terpaksa menjalankan janji saya untuk memukulnya kalau masih lambat. Anehnya dia hanya menyerahkan punggungnya untuk dirotan .
Airmata saja yang jatuh tanpa sepatah kata dari mulutnya.


Keesokan harinya dia masih juga lambat, dan saya memukulnya lagi. Namun ia masih tetap datang ke sekolah dan masih tetap lambat.


Suatu hari saya bercadang untuk mengintipnya ke rumahnya. Setelah mendapatkan alamatnya, saya meneruskan niat saya. Dia tinggal di sebuah kawasan setinggan tidak berapa jauh dari sekolah. Keadaan rumahnya sangat daif. Saya nampak murid saya itu sedang berdiri di depan rumahnya dalam keadaan gelisah. Seorang wanita yang mungkin ibunya juga kelihatan gelisah.


Lebih kurang pukul 1.30 seorang anak lelaki sedang berlari-lari sekuat hati menuju ke rumah itu. Sambil berlari dia membuka baju sekolahnya. Sampai di depan rumah baju dan kasutnya diserahkan pula kepada murid saya yang terus bergegas memakainya. Sebelum pakaian sekolah sempurna dipakai, dia sudah berlari ke arah sekolah.


Saya kembali ke sekolah dengan penuh penyesalan. Saya memanggil anak itu sambil menahan airmata yang mula tergenang.


“Maafkan cikgu. Tadi cikgu pergi ke rumah kamu dan memerhatikan kamu dari jauh. Siapa yang berlari memberikan kamu baju tadi?”


Dia terkejut dan wajahnya berubah.


“Itu abang saya. Kami kongsi baju dan kasut sebab tak ada baju lain. Itu saja baju dan kasut yang ada. Maafkan saya, cikgu.” Jawabnya


“Kenapa kamu tak beritahu cikgu dan kenapa kamu biarkan saja cikgu pukul kamu?”


” Mak pesan, jangan meminta-minta pada orang, jangan ceritakan kemiskinan kita pada orang. Kalau cikgu nak pukul serahkan saja punggung kamu.”


Sambil menahan airmata yang mula berguguran saya memeluk anak itu, “Maafkan cikgu, …….”


Kejadian itu cukup menginsafkan saya. Selepas itu saya cuba membantunya setakat yang mampu.


Cerita-cerita begini membantu melembutkan hati yang keras. Kata seorang guru, sekiranya hati kita mula keras lembutkanlah dengan perkara-perkara berikut:
v Solat sunat
v Puasa sunat
v Berzikir
v Bersedekah
v Mengusap rambut anak yatim
v Mendengar cerita2 kesusahan orang lain
v Membantu orang susah



PSP: Bila aku baca cite ni. Sayu aku terasa. Walaupun aku bukan dari keluarga yang senang tapi aku tidak seperti budak perempuan tue. Aku bersyukur teramat. Terima Kasih, Ya Allah.

37 Pandangan Kekawan:

acap said...

sungguh besar pengorbanan sang adik

eJay said...

sayu hati bile baca kisah nih..
dlu sy pn pnrh jd chekgu skola tadika..
anak murid sy umo 6 tahun..
ksian dia..
pegi skola pkai baju buruk..
tk mampu nk beli yg baru..
nk tlg tp diri sdri pn tk mampu mse 2..
sedeyh btl.. =(

♥ayudeadwish♥ said...

saje je nak bg aku sentap..
but ni satu pengajaran yg bagus~
len hukum2 org tanpa usul periksa

+betterSINGLE+ said...

hurm..
tskk...
sedih..ble compare kn dgn gaya idop kta wlupun dpt lengkap tp still xpuas ati..
tskk..

Zaki said...

Pernah baca dah cerita ni,
tapi betulke masih ada orang yang susah macamni kat satu malaysia ni....ni yang patut didahulukan...kan.

Firol said...

ni aku nak ambik bacakan kat murid aku..diorang malas sekolah sedangkan dapat bantuan...

gua copy k bro

sharamli said...

nak tisu...
kal0 jdik cekgu tu p0n..sah2 nanges2..

~0~ said...

acap
memang besar pengorbanan si adik

eJay
tue la..kita lebeih bertuah dari mereka...

♥ayudeadwish♥
sori...aku bukan nak kasi sentap tp ragut trus..wakakaka...
yup memang pengajaran yang baik

+betterSINGLE+
tue la...kita kena lebih bersyukur

abang zaki
btol bang...yang camni kena utamakan..mungkin ni cite lama kot..xtau la...

Firol
boleh bro...silakan...

Sharamli
ape alamat??nak pos tisu...hehehehe

Koyuki said...

tumpang nanges jap..

sedih~

**nak jadi cikgu la plak*

miji said...

kalaulah aku dpt membantu.....

nasib dia lagi teruk dari kite...tapi masih setia dgn ajaran maknya.... sungguh kagum aku ni...

Jard The Great said...

huhu..... ku bersyukur dgn apa yg ade...... mak ayah aku mase kecik lebih kurang camtuh ar..

oranglidi said...

ah! sayu gile!!




teringat pulak wa dulu. kongsi dengan abang. semua. sebab beliau satu tahun je tua dari wa. hehe. kami kan anak miskin.

aRien de GreaT said...

hmm...mang leh lmbutkan hti klu dgr...
lgi stu arin pnh tgok citer kt tv..sbijik cmtu..hmm

arfahadnan said...

sedey..

jadi kita kene bersyukur dengan aper yg kita ader..

kalau kita susah.. ader org lagi sudah dari kita..

sI tEDI said...

aku pernah baca kisah ni..
aduhai...

Solehah said...

serius rasa tersentuh..mungkin saya pun dulu susah..tapi takda la samapai tahap kongsi baju dgn adik beradik..kita patut bersyukur sangat2 kan..

vidadarisakura said...

kalau aku jadi murid tu aku rotan balik cigu tu.hee

faiz said...

iskh..semalam ko buat akak gelak..arini ko buat akak sedih..

peringatan utk kita, bersyukurlah dgn apa yg kita ada dan jgn lupa pada yg memerlukan..

cik selamah kundang said...

erm.masa bc dulu2 pun sebak

Red said...

sekurang2nye 2 org bdk tu masih brsemangat nk belajar tuk ubah nasib mereka

TokNabe said...

Masa sekarang banyak bantuan diberikan kepada mereka yang memerlukan melalui sekolah.....dan rasanya tiada lagi kisah2 berkongsi baju sekolah ni sekarang.

CAHAYA said...

aku ngan kakak aku dulu beli baju raya 1 tahun 1 kali je. Cukup 1 helai seluar dan 1 helai tshirt. Kami malu keluar dgn kawan2. Kami tukar2 baju bila keluar dgn kawan. So jumlah kami keluar dalam setahun hanyalah 2 kali.

tapi kami happy, bersyukur. nasib baju sekolah kami tak sama saiz.

BuLaN iTu aKu said...

sedih..
aku dah nangis ni
kalau aku kenal budak tu
aku sanggup belikan baju untuknya

HEMY said...

sbb tu cikgu kena ada inisiatif sendiri plak utk merapatkn diri dgn anak2 murid yg cmni

puding roti said...

SEDIHNYA. PG2 LG DH BERAIR MATA SMBIL MKN KARIPAP LAJU2. alamak tulisan besar pulak

LotsOfLove-Pearls said...

adesh..

bergenang airmata di kolam mataku..

Yunus Badawi said...

Saya pernah melalui hidup susah begini. Hampir2 tak menduduki peperiksaan MCE kerana lambat membayar yuran. Mujur mendapat bantuan Baitulmal sbnyk RM90.

Kejora Di Ufuk Timur said...

bersyukurlah dengan apa yg ada..alhamdulillah..

Mak Su said...

makanya, dun jugde a book by its cover... sebelum melenting, selidik dulu :), tq 0

lalink7 said...

dah penah bace email nieh..mmg menyedihkan...hukhukhuk..

she-G said...

hmmm....tak leh nak komen per...meleleh jer...
*baru first time datang...dah dapat citer sedey gini...trima kasih melembutkan ati

she-G said...

tak pernah jd ckgu tapi bhgian HEP kat IKBN untuk pengambilan pljr.. budak dtg lapor diri dah lewat sari.bw beg galas kecik jer..dan dah koyak.dtg lapor diri jean dan baju koyak(bukan buat) sebab ade bau getah...biler dia kuakan duit nak bayar yuran...semua duit bau getah dan dah kusam sambil terketar2...cik,ni jer saya ada untuk yuran..tp jgn halau saya balik...saya nak belajar kat sini...sy dah janji nak dtg blaja sini...

giler sedih biler budak tu kua terus meleleh...hehehe
buat salahuddin al-ayubi,lipis..saya percaya awak akan berjaya(leh wat tribute lak..hahaha)
sori tuan umah...

Qaseh said...

mcm satu cerita arab yg akk nengok...tapi berkongsi kasut..

~0~ said...

koyuki
nak jadi cikgu?bagus tue yuki...

miji
tue la...smoga beliau berjaya

Jard
ye patut kita bersyukur

oranglidi
yup..sayu beb

aRien De Great
ye ke??cite arab tue ek??yang tahuk shoes??

arfahadnan
btol tue kak pah...

si Tedi
sedih kak

Solehah
ye kita bertuah sesangat

vidadarisakura
hehehe...ko memang ganas vi..hahahha

Faiz
minta ampun kak...

cik selamah kundang
cik selamah nangis ke??

Red
ye mereka sangat bersemangat...tabah skali

TokNabe
memang xde...tp masih ade bebudak yang tercicir dan x bersekolah..

Cahaya
kesusahan mematangkan kita

Cik Bulan
belikan utk saya bleh x??

Hemy
btol...hubungan cikgu dan murid bukan harus takat di sekolah sahaja..

Puding roti
nak skit karipap

LotsOfLove-Pearls
nah tisu kak...

YB
Skang Yb da berjaya..

Kejora Di Ufuk Timur
ye kita patut bersyukur

Mak Su
ye...dont be Judge Dredd...hahhaha

Lalink7
memang sedey...

She-G
Terima kasih kak..
Erhm...Semoga salahuddin al-ayubi akan berjaya dan terus berjaya...
mana link blog akak??hehehe

mawar @};--- said...

sayunya kisah ni..
bersyukur dengan apa yang ada..

xiiinam said...

Menginsafkan.....

eyriqazz said...

dah pernah baca story ni...Mmg menyayat hati..teringat masa kecil2 dulu2...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...