Tuesday, August 4, 2009

Puas


Puas....Korang merasa puas???? Bila saat korang merasa paling puas????

-Dapat segulung ijazah??? Dapat pakai jubah???
-Lepas makan kekenyang???
-Lepas melepas???
-Lepas siapkan kerja???
-dan lain-lain

Semua orang patut merasa puas apabila mencapai kejayaan yang di impikan. Tapi jangan la jadikan kejayaan itu sebagai penutup, jadikan ia sebagai pembuka. Pembuka untuk terus berjaya dan berjaya. Jangan pernah merasa terlalu bangga dan puas dengan satu kejayaan.


Tapi seandainya gagal, jangan lah pula kita berputus asa. Putus asa adalah pembunuh. Jangan biarkan ia menyelubungi hidup kita. Jadikan kegagalan sebagai pemangkin untuk berjaya. Jadi ia sebagai panduan untuk berjaya.

"Berapa kali terjatuh adalah tidak penting sama sekali tetapi apa yang penting adalah bagaimana caranya untuk kita bangkit dari jatuh."

Untuk berjaya bukan susah dan bukan susah untuk gagal.

Cara kita menerimanya sesuatu juga penting.
Sebagai contoh
1)ada orang yang gagal akan terima keputusan dan berkata "Sudah ini yang terbaik untuk aku"
2)ada orang yang gagal akan terima keputusan dan berkata "Aku perlu lebih berusaha dan baiki kesilapan"


Bagi seseorang yang berfikir seperti no 1, dia akan merasa cukup dengan apa yang diterimanya tetapi bagi no 2, ia akan terus berusaha untuk memperbaiki diri menjadi yang lebih baik lagi. Dan pastinya no 2 akan berjaya suatu hari nanti.

Kejayaan mungkin tidak akan dikecapi dengan sekali percubaan malah mungkin sampai beribu kali percubaan barulah kita boleh merasakan kejayaan.
Oleh itu janganlah pernah merasakan putus asa dengan kegagalan, dan jangan pernah merasa puas untuk berjaya.

Nasib anda anda tentukan.

Semua manusia sama sahaja yang membezakan adalah usaha dan sikap mereka.

No such easy way to success, the important thing is ur effort to success.

12 Pandangan Kekawan:

Kyouya Ootori said...

good expression of thought~

TokNabe said...

Yang penting usaha, jangan lupa juga doa dan tawakal.

~0~ said...

Kyouya Ootori
Thanks...

TokNabe
btol tue tok...usaha, doa dan tawakal....

jane_doe3328 said...

Yup, yang penting usaha dulu, lepas tu baru berserah padaNya :)

azman said...

kepuasan tak semestinya tatkala kita yang mendapat,


ada juga kepuasannya bila kita di pihak memberi...

BudAk hijAu said...

ganbate kudaai!

azli said...

kami datang kembali http://www.firestartingautomobil.blogspot.com/
angan tak sudah.. tapi klu dah berusahaa ok lah yang lain berserah je lah kan.. moga berjaya..adious

BUJANG SUSAH said...

Salam Ziarah... Betul..Betul...Betul.... enrry yg bagus...

Teacher said...

puas bila anak murid lulus ujian...

~0~ said...

jane_doe3328
usaha tangga jaya..xde usaha sia-sia..

azman
btol man...yang memberi lebih baik dari yang menerima...

Budak Hijau
erkkkkkkkk....aku xtau...aku xpaham...aku cari kamus jepun pun xjumpa...

Azli
Berangan untuk aspirasi...Usaha untuk berjaya..Kedua-dua perlu...

Bujang Susah
Trima Kasih sebab singgah...

Teacher
Seronok jadi cikgu

b u n g a h a t i said...

yeah jgn cepat give up!

~0~ said...

bunga hati
never give up....peace

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...