Wednesday, January 25, 2012

Aku Nak Isteri Yang Baik Saja

Semua orang laki nak Isteri yang baik. Sepanjang aku berkawan ngan ramai lelaki xkira di alam maya ataupun nyata semua mahukan Isteri yang baik saja. Tak kita selembut mana ataupun sekeras ataupun sesasa manapun lelaki tersebut pastinya mereka mahukan Isteri yang baik. Tanyalah seorang CEO, manager, buruh kasar, tukang kebun, gengster, samseng, penyangak, mat rempit dan lain-lain semunya mahukan Isteri yang baik.

Aku selalu berhujah dengan kekawan perihal seorang Isteri Impian. Ye lah, semua orang pastinya ada Impian dan pastinya ada Isteri Impian. (Alhamdulillah, Aku juga sudah memiliki Isteri Impian aku dan diceriakan lagi dengan Permata Hati, Afif Haiqal)

Antara dialog biasa kau dan kawan.

Aku : Kalau kau kahwin isteri macamana kau nak?
Kawan Aku : Aku nak Isteri yang baik dan cantik. Dan pandai amik hati orang tua aku. Yang penting mesti DARA.
Aku : Dara? Mesti kena Dara ke?
Kawan Aku : Mesti lah Dara. Aku baru kahwin kali pertama mesti nak ANAK DARA. Aku xnak yang dah 'Ditepuk Tupai'. Lagipun, Laki yang baik pasangannya perempuan yang baik. Ye x?


Bagi aku pula. Aku tidak bersetuju dengan pendapat kawan aku. (Setiap orang ada pendapat mereka sendiri, kan??)  Memang benar, Laki yang Baik Pasangannya Perempuan yang Baik. Tapi makna perkataan baik itu terlalu abstrak untuk dihuraikan. Aku pun tak tahu nak huraikan perkataan BAIK itu. Mungkin kena tanya pada para Ustaz.

Bagi aku lelaki yang mengukur sangat status dara ini perlu lebih celik walhal selaput dara. Selaput yang nipis (pernah terbaca dikatakan senipis kulit bawang.) yang mudah terkoyak bukan sahaja melalui hubungan seks tetapi ada juga punca-punca lain seperti bersukan dan gaya hidup (ada lagi faktor lain tapi terlupa). Jadi bagi aku jangan terlalu menghukum.

Pernah aku dengan beberapa kes berlakunya penceraian dek kerana Isu Dara ini. Hal ini aku dengar dari kekawan dan keluarga bukan aku baca dimana-mana ruangan akhbar ataupun majalah Mastika (aku xpernah beli majalah ni).

Kes dimana perkahwinan atas dasar cinta dan suka sama suka, selepas malam pertama mereka bersama (melakukan hubuungan kelamin), sang suami mempersoalkan Status Dara isterinya. Ini kerana tiadanya darah atau pecah selaput dara pada malam tersebut. Sang Suami terus menghukum menuduh Isterinya sudah Ditebuk Tupai. Belum sempat Sang Isteri menjelaskan, dek kerana amarah dan kononnya untuk menjaga maruah sang suami terus melafazkan Talak. Sang Isteri hanya mampu berendam air mata. Walhal Sang Suami tahu yang Isterinya adalah bekas seorang atlet.

Sesetengah orang telalu mengharapkan kesempurnaan. Kekadang hanya mengharapkan yang sempurna saja walhal diri kita sendiri tidak sempurna. Dan sememangnya tidak Sempurna sebab kita hanya Hamba Allah swt. Yang Sempurna itu hanya Allah swt.

Bagi aku pasangan yang baik adalah pasangan yang menerima pasangannya seadanya. Kerana kita hidup suami isteri adalah saling melengkapi antara satu sama lain. Itulah indahnya hidup berpasangan apabila saling menyempurnakan.



Heykawan : Aku pun bukanlah seorang lelaki yang baik tapi berusaha untuk menjadi yang terbaik.

5 Pandangan Kekawan:

Masy said...

rasanya boleh faham ape maksudnya bila disebut nak yg ada dara. mebi maksudnya takmo isteri yg pernah berzina dgn lelaki lain la kot..

tp klu ilang dara sbb sukan pun nak gak jadi isu, mmg nak kene bangkung laa mamat tu hehehhe

QueeN TerataI said...

manusia ni ada mcm2 sejarah dlm hidup... manalah tahu kalo perempuan tu mangsa rogol? jahatkah perempuan tu? kena pk balik tu.. kdg2 penilaian manusia itu sendiri.. lgpun lelaki ni tahu nak yg baik.. tp diri lelak itu yg jadi tupai tebuk sana sini.. haaa mcm mana? hehehehe

KhaiRin - anies said...

maybe mereka beranggapan dara = maruah. manakala berperangai baik tu barangkali boleh berubah2.
yg pasti, LELAKI BAIK UTK WANITA BAIK.kalu berlaku sebaliknya, itu kerja DIA!

@xiiinam said...

Semua mau baik ya...mudah-mudahan dapat isteri yang baik untuk menjadi ibu yang baik untuk didik anak-anak jadi baik belaka....


Suami....kena baik dululah!

Juliet_iRa~" said...

sm2 kena bertolak ansur n menerima segala kekurangan dan kelebihan pasangannya kalo nak kekalkan hubungan suami isteri tu selama2nya..

ye tak?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...