Friday, December 30, 2011

Kita Merancang Tuhan Menentukan

Tadi balik dari kenduri bersama biras aku kat Sungai Siput (25 Disember 2011), terdengar ceramah dari sorang Ustaz, xpasti namanya sebab dengar pun dah separuh jalan jadi tak la clear sangat. Tapi ceramah dia menyentuh pasal 'Kita Merancang Tuhan Menentukan' dan aku rasa ianya baik untuk aku kongsikan bersama korang. Dan kalau aku tesilap jangan malu untuk tegur dan kita bahaskan.


Orang kita terutama orang Melayu selalu menggunakan alasan 'Kita Merancang Tuhan Menentukan'. Dalam banyak perkara kita gunakan alasan macam tu. Kekadang dalam keadaan yang tidak sesuai.

Seingat aku, Ustaz tu kata 'Kita Merancang Tuhan Menentukan' adalah bermaksud kita telah merancang serta berusaha yang terbaik dan seterusnya kita bertawakal kepada Allah swt. Dan apa yang plaing penting dan perlu ditekankan di sini adalah PERANCANGAN dan USAHA kita itu barulah diikuti TAWAKAL. Bukan hanya berserah pada nasib dan takdir semata-mata.

Sebagai contoh, kita datang lewat ke tempat kerja. Dan kita menyatakan kepada bos bahawa 'Kita Hanya Merancang, Tuhan yang Menentukan, itu yang menyebabkan saya terlambat.' 

Hal ini boleh diberikan alasan sebegitu sekiranya kalau kita telah bergerak awal tetapi terlambat kerana terlibat dalam kemalangan, kereta/moto breakdown dan lain-lain halangan. Tetapi sekiranya sememangnya kita lewat bangun dan selalu begitu, itu bermakna kita tiada perancangan. Itu boleh dikatakan habit kita yang suka datang lewat.

Sama juga dalam hal belajar, kekadang kita selalu mendengar pelajar biasa bercakap 'Berserah sahaja lah, aku telah berusaha'. Ucapan itu memang sesuai sekiranya kita telah berusaha sehabis baik. Berusaha bersungguh-sungguh dalam mencapai kejayaan. Bukan hanya masuk exam, dan jawab soalan tanpa berlajar dan ulangkaji secara bersungguh-sungguh. Tapi jangan dilupa untuk berdoa dan tawakal. 

Oleh itu, apa yang penting disini ialah dalam kehidupan harian kita. Kita memerlukan perancangan yang terperinci dan disertakan usaha yang setimpal bagi mencapai kejayaan yang diinginkan. Barulah kita berdoa, tawakal dan berserah kepada Allah swt untuk menentukan. 


Sempena akhir tahun ini, samalah kita merancang untuk tahun depan. Merangka kejayaan yang ingin kita capai di tahun depan.

Sekian.


Heykawan : Semoga perkongsian ini berguna untuk semua.

7 Pandangan Kekawan:

she-G said...

hahaha...tetiba tringat pasal sorang teman satu opis ni.die buat alasan gitu la..bos hangen. bos kata bangun lambat tu masalah awak.leh die kta..dah tuhan dah tetapkan saya terbangun lambt bos..nak wat cmna...hengen senyap2 je bos..hahahha...

Eye_nee said...

Kita sebenar terlalu ambil mudah dgn kata2 itu Jedi...merancang mmg cukup bagus...hanya merancang...usaha merialisasikanya hanya 20% dan 80% berserah...bila tak terlaksana...keluarlah keluh kesah tu...

CGG said...

selamat tahun baru..
moga azam yang lama telah tercapai ye:)

Shukri Mohd Ali said...

selamat tahun baru :)

Lizz said...

semoga apa yang dihajati akan dimakbulkan Allah, betullah, kita rancang tapi Allah yang tentukan ;)

KhaiRin - anies said...

apa2 pon kita kite positif dgn ketentuan-Nya..

slmt thn br!

Masy said...

aku dah memang merancang nk masuk blog ni arinie, alhamduillah berjaya. hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...