Monday, August 22, 2011

Nasihat

Dont Make Decision 
When You're Angry
Dont Make Promises
When You're Happy


Ayat ni biasa kita dengar kan. Dalam Islam pun sarankan kalau kita marah jangan kita buat apa-apa keputusan sebaiknya amik air sembahyang dan solat sunat ataupun berzikir atau baca Quran. Moga tenang hati kita. 

Semasa marah keputusan yang kita buat pasti akan membuat kita menerima padah. X pada diri kita mungkin jugak pada orang disekeliling kita.

Contohnya: Bila bergaduh laki bini, kekadang sampai kita lost control. Boleh juga sampai tahap mencederakan isteri seperti simbah asid. Dan ada jugak yang sampai bercerai berai. Siap talak 3. Pastu sibuk dok cari cina buta.



Begitu jugak kalau berjanji. Selalu sangat kita dengar orang berjanji. Tapi gagal dipenuhi. Janji nak buat itu ini. Tapi habuk pun xde. Dan last skali kita jugak yang kena bila sudah banyak janji x ditepati pasti ada yang membenci. Pasti ada yang xsuka lagi nak berurusan dengan kita. Kita akan dilebel sebagai tak pengang pada janji. Susah hidup apabila sudah tidak dipercayai.



PSP: AKu pun jenis panas baran jugak. Dan nasihat ni untuk diri aku sendiri. Semoga kita sentiasa memperbaiki diri sendiri. Bukan hanya tahu mencari kesilapan orang lain.

7 Pandangan Kekawan:

she-G said...

kalo silap ckap pon dah kira cam janji...mulalah panas punggung slagi tak buat ape y tercakap tu..
so bila ai pon camtu,sgt tak suka kalo org suka mgkir janji

she-G said...
This comment has been removed by the author.
bujal X said...

aku kalau gaduh keluar rumah terus~keh keh~~hati da sejuk baru aku balik~~

Daddy Ziyyad said...

Nasihat yang bagus untuk semua. Kalau tak silap Nabi ada berpesan, kalau marah, ambil wudhu dan baring.

auntacu81 said...

betui, betui, betui...tapi kadangkala susah nak dilakukan...waktu bulan Ramadhan ni adalah bulan yang paling baik untuk 'manage' kemarahan..insya Allah boleh...:)

KhaiRin said...

betul tu sgt sokong dgn kata2 daddy ziyad

Koyuki said...

time baran datang sila lah amek wuduk...huhuhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...