Thursday, September 3, 2009

Puasa dan Kenangan 2

Satu hari di pagi Ramadhan yang indah. Aku terkejut dari tido. Tengok jam. Da dekat 5.30pagi.

"Pesal semua diam je. Xkan semua xsahut kot." kata ku sendirian.

"Aku kan anak kesayangan. Mesti diorang kejut punye"

Aku keluar dari bilik terus ke meja makan. Aku nampak abah aku dok rileks pekena teh.

"Abah, xsahur ke?" tanya aku.

"Da. Semua da makan." jawab abah aku.

"Ko je xmakan. Kejut bangun tadi ko cakap xnak sahur." sambung abah aku lagi.

"Mana ada cakap xnak??'' kata aku.

"Ada. Ko cakap tadi. Dah pegi minum air. Makan da xsempat." da kena ngan abah aku.

Aku melangkah ke dapur, tuang teh panas yang masih ada sedikit. Sayu hati.

"Tue la len kali tido awal. Aku da pesan. Jangan dok layan game sangat." abah aku sambung.


Hari tue aku pegi ke sekolah. Kayuh basikal pun ayu gila kalah budak popuan. Jalan kaki kat ke kelas dengan penuh tawaduk. Jalan tunduk ke tanah dan penuh sopan santun.

"Wei, petang nie jom kuar mancing" tanya Abe masa kat kelas.

"Sesungguhnya aku sedang berpuasa" jawab ku yang alim-alim kerbau.


Sejak ari tue aku da insaf, aku tak lagi main game sampai pukul 2 pagi di bulan puasa. Aku xnak xbersahur lagi.

Abah aku memang kejam sikit orangnya. Saya sayang abah saya. ahakss....

16 Pandangan Kekawan:

sharamli said...

budak p0mpuan yg ayu p0n xkayuh beskel cmtu tw!!

tangan hitam said...

demo main game gapo ni wei sapa pkol 2.00 pg

Koyuki said...

itu dulu...

sekarang ni, kalau tak bersahur ajak pg mancing pon tak bley pegi jugak?

hihi~

Webmaster@Echam said...

Demo sahur kan pagi tadi... Jom mancing....

Jard The Great said...

ooo... kau ke si ~o~ tu... ehehehe.. i link u k.....

kamu men game ape haah? PC game atau PS2?

Dida... said...

Salam..

Terima kasih ye sudi singgah n tinggalkan komen dkt blog saya....

Blog ini menarik.. saya suka baca :)

Kenangan mengusik jiwa ni.. hehehe..

~0~ said...

sharamli
hehehe....kita serupa...ahaks

tangan hitam
game contra...zaman katrij..

koyuki
aku sahur tapi aku da xsuka mancing..candat, jala atau mukat ok..hehehe

webmaster@echam
mancing da kawe tinggalkan boh..

jard the great
ye saya lah buruh binaan itu..tima kasih..

game sebelum ps one zaman pakai katrij..

dida
salam
tima kasih dida...

Solehah said...

hehe..nasib baik la kan sempat gak minum air..
eh, salam ziarah..

Fadh said...

tue laa main lagi game...

~0~ said...

Solehah
salam
tue la..nasib baik..heeheh

Fadh
tue la...x main game da pastu..tobat da

Qaseh said...

padan muka...
kalau akk kejut Abe 10x pon x bangun akk biaukan aje....esok x pose tanggung le sendirik....

TokNabe said...

Kecik2 dulu saya sahur hanya air masak je.. sbb tak lalu nak makan.. lepas tu lepas tengahari je.. layu.

La ni dah pandai makan sahur.. :D

faiz said...

mmg kejam... tp berhasil kan..? org tua kita nie byk akainya... :)

Precious said...

Hih hi hiiii .... lapar?

Kentut said...

kalau terus je main game sampai kul 5 gerenti sempat bersahur.

~0~ said...

Qaseh
hehehehe...sabar ye kak..sygkan suami semua tue dugaan tue..

TokNabe
bersahur nie ade faedahnya

faiz
btol tue kak

Precious
jom makan tengahari

kentut
hehehe..xterpikir masa tue

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...