Monday, February 2, 2009

Nama Bapak Jangan Main

Dulu masa sekolah aku ingat lagi, selalu member aku main panggil nama bapak. Kurang ajar kan. Memang hampeh sesangat. Contoh nye Faris bin Ismail. Bukan Mael dipanggil nye bukan nye Faris. Kekadang siap tambah ajinomoto lagi kat belakang kasi sedap skit 'Mael bengong', 'Mael Hulk Hogan'.

Gurau nama bapak nie memang nyakitkan hati. Ye la kalo korang orang panggil ko nama bapak ape perasaan korang?? Gembira, sah ko xsayang bapak ko....Mesti marahkan.

Pasal main nama bapak jugak la penah beberapa kali aku belasah orang. Belasah kekawan. Pasal tu jugak la aku penah beberapa kali kena masuk bilik cikgu dan kena rotan. Sial.....

Pagi tue sebelum masuk kelas cam biasa la kena beratur dan baca doa dulu, seorang pengawas dok jaga. Ulang alik pengawas tue dok perhatikan bbudak kelas aku (dok cari budak ppuan cun).
Tengah dok baca doa tue tetiba ada bunyi kat belakang aku 'Deris pemunggah taik'.
'Hai...X abes lagi ke?' Getak hatiku. Aku wat rileks lagi.
Info: tue sempena watak Mat Deris dalam 'Pi Mai Pi Mai Tang Tu' lakonan Ahmad Busu. Kerja Mat Deris ni pembersih tangki najis bukan kerja bapak aku.

Nampak aku dok diam mamat ni trus berusaha wat aku marah ngan dok ulang perkataan tue, siap main cuit-cuit bahu aku lagi. Memang cari pasal nie. Aku diam lagi. Tapi tangan da terketar-ketar, nak belasah orang. Da lama xbelasah orang masa tue.

Masuk dalam kelas mamat tue masih berusaha dengan gigihnye dok ulang kata2 tue. Kalo tadi pelan skang da kuat. Meja mamat tue selang sebaris je dari meja aku. Aku pun xtau tetiba je hangin aku naik gila, aku terkam mamat tue jatuh ke lantai. Pastu aku debik sebijik dua. Membe lain chuak trus sibuk dok pelerai aku.

Jahanam xpuas nak debik orang lagi. Mamat tue plak pas kena debik kuar gi jamban. Basuh muka kot. Aku ingat masuk kelas dia da diam upenye x. Dia datang dok sebelah aku bakar-bakar aku. Nak cover malu kot kena debik. Aku pun da xde mood aku diam je malas nak layan. Biar la aku jadi 'loser'.

Tue suma cite masa sekolah. Aku ingat suma tue da tamat upenye tak. Masuk universiti aku jumpe la geng-geng baru yang serba ber'educated' (yeke educated..hahahahah...)walaupun semua gi kelas pakai selipar 'Jepun' (walaupun made in Malaysia. Namanya tetap selipar jepun).

Diorang nie xmain la nama bapak. Mungkin sebab da 'educated' kan bukan budak sekolah. Tapi diorang main nama datuk la. Damn lagi teruk. Semua pun sorok la nama bapak. Takut bocor nanti jadi bahan gelak dalam kelas. Hahahahhaahhah.

Papepun skang tue semua da tinggal kengan. Kan best kalo leh balik zaman belajar. Banyak gile nostalgia. Bila nak re-union??

p/s : Aku bangga jadi anak kepada mak dan bapak aku.

18 Pandangan Kekawan:

razor said...

kihkihkih..

dulu kami tak main nama bapak. terus nama datuk. tu a sbb subjek sejarah form 1 nak kita buat salah silah family. kantoi a.

masuk uni, nama samaran je la..

kihkihkih

~flyo~ said...

pergh lagi ganaz en razor nie

miezi said...

biasa la tu..zaman budak2.
nama mak pun siap kena bahan dulu.

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

pnh balasah dak laki sbb men nm bapak....

kurang ajor betol kan? siap tambah2 lg kat belakang nama tu....

Tapi 2 zmn bdk2..skrg ni kalo dh besar shy2 cat plak bla jumpa..

hoho...

razor said...

boh, kawe tok leh link ko blog demo.

gilo doh sero.

blog demo tok mandi pagi ko?

melayuangkat said...

Assalamulaikum,

Yang Lorek itu Kendi
Yang Merah itu Bahasa
Yang Cantik itu Budi
Yang Indah itu Bahasa.

*Dari Perbendaharaan Melayu Lama.

BudAk hijAu said...

hahahahahaha...

suma nak bahan.xpaham aku.kikikiki..

Mak Su said...

maksu pun pernah terkena macam tu, gerammm jer, ;p

~flyo~ said...

miezi*
tue la suma jadi bahan.

gadis kampung separa bandar*
perghh...reject sebagai calon is3 takut kena belasah

razor*
blog aku mandi. aku je yang xmandi pagi. hahahahahah

melayuangkat*
wasaalam
sesungguhnya budi bahasa penting dalam hidup

budak hijau*
lawak bila dikenang balik

mak su*
sabar maksu. kalo nak belasah bagatu je. saya jadi ref

Moon said...

ehehehe..
skolah moon pon main nme bapak.
tp dh mcm x kesah sgt..
lg pun kalau sebut dgn nme bapak, itu doa, bukan tande x syg la dearr..

kita bangga jd anak mak bapak..

~flyo~ said...

moon
memang la. tapi yang xbest cakap bapak gua sewel mana gua xhangin.

*cakap bapak gua jutawan bangga jugak. walaupun xde duit tapi jutawan budi bahasa.

ima said...

akak dulu pun sama la...tapi bukan takat nama bapa je yang kena...nama sendiri pun kena...memang geram rasanya bila nama bapa dibuat gelaran.

CIVIC Power said...

Dulu mase teman sek rendah.. dorang bukan saje main name bapak teman,
emak ngn opah pun trut skali..
Ape lagi bergustila jwbnye

kay said...

org selalu panggil aku dengan nama ayah aku sebab kalau tulis nama aku tak suka letak 'bin'..habis semua ingat nama ayah aku nama aku gak..siut je..

~flyo~ said...

ima
hehehehe..sabar je la kak.

civicpower
menang ke x?

kay
moralnye amalkan letak 'bin'. 3huruf je.

kay said...

tak best..macam ada pemisah antara aku ngan ayah aku..haha

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

ala kena reject ke?? (gaya manja)
hehehe..

sob sob sedih...

.:CiK ArA:. said...

pernah kena masa sek rendah aje..kekkek tpi tue pun tak berani lebih2.. kekek cik ara grang..kekek

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...