Thursday, April 26, 2012

Duit Pinjaman Aku


Isu ni mungkin dah lama. Dah basi. Aku tak nak kupas pasal cakap-cakap pak menteri dan ahli politik dalam TV3, TV1 atau pun TV Awani pasal PTPTN tapi aku nak cakap pengalaman aku. 
Seingat aku, ada sorang ahli politik bercakap dalam TV3 dua tiga minggu lepas, begini bilangnya "Duit pinjaman yang kita bagi cukup. Memang cukup kalau bijak berlanja. Yuran IPTA baru RM700 - RM 1000. Tempoh belajar satu semesta 3 bulan saja"

Betul Pak, nak bayar yuran memang cukup. Terlebih cukup.

Macam aku pinjaman PTPTN aku dapat satu semesta RM3500. Yuran dalam RM800++ - RM1000, tengok pada jumlah jam kredit pada semesta berkenaan. Jadi bagi lebih kurang la dalam RM2500. OK.

RM2500 ini akan aku gunakan untuk beli buku rujukan. Biasanya buku rujukan harganya RM50 - RM150. Tengok pada subjek. Dan satu subjek tidak semestinya 1 buku rujukan. Betul x?? Katakan lah total satu semesta itu aku beli 10 buah buku dengan harga RM100 untuk sebuah jadi RM 1000 jumlahnya. Baki akan tinggal RM1500.

RM1500 ini aku gunakan pula untuk kos photostat dan printing. Kos photostat dan printing kekadang boleh cecah sampai RM500 satu semesta. Aku kekeadang terpaksa printing dalam saiz A3 dan A1, tengok assignment la. Tengok la cam mana. Kekadang yang banyak adalah untuk print bahan rujukan tambahan biasanya untuk sesuatu assignment. Jadi tinggallah RM1000.

RM1000 ni lah aku akan gunakan untuk perbelanjaan seharian aku untuk semesta berkenaan. Termasuklah kos tranportation, kos sewa penginapan, kos internet, makan minum dan lain-lain. Aku bukan kaki jalan sangat. Nak joli lelebih tak dapat lah. Aku ni bukan jenis yang dapat subsidi PAMA (Pak dan Mak). Semua perbelanjaan aku adalah pinjaman PTPTN. Survivor skit lah.

Kalau orang lain kata masa belajar diorang banyak berjalan naik Genting pegi Langkawi lah. Aku tak de semua tu. Aku travel banyak pun Bangi ke Setapak (umah abang aku) begitu lah sebaliknya. Dan kekadang berjalan juga lah, berjalan balik ke kampung halaman lepas rindu kat Ma Abah. 

Aku lebih banyak berjalan masa kerja.

Tapi aku dulu masa belajar ada strategi. Aku duduk rumah sewa. Yang sewanya RM600 kongsi 10 orang. Sebulan lebih kurang bayar RM100 termasuk api air.

Apa yang aku buat. Aku buat duit tabung. Tabung peribadi dan tabung kongsi. Tabung peribadi ni syiling lah, leh guna time terdesak. Hehehehehe......Buat beli megi bagai. Tabung kongsi ni aku kongsi dengan 3 orang kawan aku. Tabung ni kami pakat beli barang dapur. Beli beras, sarding, teh, gula, garam dan lain-lain. Sesekali beli lah ikan, ayam atau daging bagi sedap mulut. Masak tak yah cerita. Suma pakat tayang skill masak. Masak main belasah je. Janji boleh telan dan kenyang perut. 

Apa yang aku leh cakap kat sini. Duit tu memang lah cukup. Tapi lebih tak de lah. Kurang tu banyak lah. Kekadang bila assignment banyak kena travel dan printing memang sakit skit. Kekadang terpaksa meminjam dengan kekawan. Aku bukan jenis merokok tau. 

Ok chow. Just kongsi pengalaman aku.

Aku orang kampung masuk U. Memang buta tuli je. Ikut je apa orang cakap. Masa sign PTPTN aku tak tahu pun ada servis caj yang sebegitu tinggi. Apa leh buat, dah nasib badan. Tanggung je la.




Heykawan : Sat lagi nak gerak ke Alor Star. Tinggal jap anak bini. Mesti rindu Haiqal dan mama dia pasni. Sayu hati ku.....

6 Pandangan Kekawan:

faraherda.razalan said...

Sy suke tulisan yg ini. Kamu sama mcm sy. Dulu tatau apa2. Disebabkan tak mahu menyusahkan org tua, kita pun berani mati ambil pinjaman sebegini!

Unknown said...

@Pok Amai-Amai

hehehehe.....hanya kongsi pengalaman je...KITA orang kampung lah yang banyak tertipu....

hanie said...

sign sb igt senang. nt tak susah mak bapak...kan..


p/s: tp wa tak sign. PAMA pun tak.. cari duit sendiri..dh ade duit..br smbung.. ;p

Prettywrite said...

i loike..
saya pun orang kampung..hidup dengan ptptn..diploma lagi lah..2500 jah..belanja >< jer ngan degree pun..nazak..

Denaihati said...

bagi aku, contoh yg terbaiklah dapat memaksimakan kegunaan pinjaman PTPTN.

Lizz said...

kalau dulu masa sign PTPTN ni tahu pasal caj tersembunyi..memang tak nak sign.hahahha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...