Monday, April 9, 2012

aku dan salesman

Aku bukan anti-salesman, pasal aku pernah kerja salesman.

Ni cerita jadi dua minggu lepas. Aku dok melepak kat luar rumah sambil bermain-main dengan BamBam (Haiqal, anakku). 

Dalam dok melayan dan mendukung BamBam datang la sorang mamat yang bergaya, siap ngan neck tie lagi. (Walaupun pada masa tu adalah panas......Normal bagi sorang salesman). Aku nampak tag Unifi, kompom 150% salesman Unifi. (takkan student Unifi plak kan....Studeng Uniten ada la...)

Mamat : Assalamualaikum....

(Dia bagi salam...Juruh budak ni...Boleh wat menantu..)

Aku : Walaikumusalam.

Mamat : Abang ada pakai internet kat umah tak?? Streamyx ke, unifi ke, broadband ke?? Kami tengah buat pemeriksaan sekarang ni.

(Pemeriksaan ke berniaga.....hurm...dah mula ayat salesman tu)

Aku : Tak de.

Mamat : Abang ada komputer atau laptop tak??

Aku : Ade. (semua orang pun kebanyakan ada la skang...Ye x??)

Mamat : hah..... elok benar lah tu. Sekarang ni kami Unifi tengah buat promosi. Kami buat pemasangan percuma. Abang tak perlu bayar RM1k untuk yuran pemasangan. Semua adalah percuma. Abang boleh isi borang sekarang.

Aku : Tak nak. Tak berminat.



Dalam hati aku......Adik usah lah dok tipu abang adik, yang bayar RM1000 tu bukan adik dan bukan kompeni adik pun. Tu semua memang offer dari TM. Dan lagi satu memang la Yuran Pemasangan dah cover, Tapi sape plak nak tolong cover yuran BULANAN.....Adik ke???





heykawan ; Aku tak leh jadi salesman. Aku tak berapa reti menipu sangat. Pada sesiapa yang pernah beli mesin jahit dari aku pada tahun 2001 dulu. Aku ucapkan terima kasih dan maaf......Cari makan bang...

18 Pandangan Kekawan:

Hanisham Ab Halim said...

Aku selalu jugak jumpa salesman yang mcm ni. Tapi lepas tu mmg aku tegurlah mane yang dia nak cuba kelentong tu. Dalam mencari rezeki yang halal untuk anak dan isteri, kenelah dapatkan yang penuh keberkatan.

bujal X said...

mesin jahit mende kamu jual? yang kecik tu kah?

faraherda.razalan said...

Err...umah sy takde lappy. Hehehehehe...

dear anies said...

sy ni jenis ssh sket berhadapan dgn salesmen...cpt sgt cair..nk menipu x reti so psgtelinga je la pastu dgn muka x malu minta diri utk blah ;-)

Masy said...

susah laa nk jadi salesman ni, cakap kene pandai belit2. kenot la nk buat keje gini, rasa bdosa semacam jee huhu

Kakzakie Purvit said...

Oh... pernah jual mesin jahit ye... kakak pernah beli yg harga murah RM700 tu ye... nak buat macam mana partnya pun tak ada. Tapi boleh modified... masih guna lagi kakak sampai sekarang...

Kakcik Seroja said...

Unifi kakcik dah kena 'gantung' sebab tak bayar bil... hehehe...

knv said...

hehehe..

akak pun buat sales. dan tak perlu menipu pun untuk dapatkan sales. :D

Denaihati said...

taktik salemes mcm ni yg buat geram.
pesongan maklumat n kurang jujurlah senang cerita.

Unknown said...

@Echam
memacam ragam manusia bang...mungkin mereka di ajar begitu kot...

Unknown said...

@bujal X

bukan yang comel tu...yang gedabak punya...hahhahah

Unknown said...

@Pok Amai-Amai

ipad ade kan??hahhahaha

Unknown said...

@KhaiRin : anies
heheheh....sy pun begitu kekadang...

Unknown said...

@Masy
usah lah kita jadi salesman....jadi bos je...jom...hahhaha

Unknown said...

@Kakzakie
sy punya harga mesin jahit tu rasanya la 750-800++....ada bagi mesin jahit tepi....

saya buka booth kat pertama komplek, mid valley, sogo dan makro selayang dulu....kalau lah akak salah sorang pelanggan saya. saya minta maaf...

Unknown said...

@kakcik
saya x gantung lagi...sebab xamik pun unifi..hehehehe

Unknown said...

@knv

salesman yang jujur dalam buat sales itu yang kita cari kak...

Unknown said...

@Denaihati
memang buat bengkek hati....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...