Monday, November 21, 2011

Seni Bela Diri : banyak kebaikan ke keburukan?

 Seni Silat Gayong Malaysia. 

Seni bela diri adalah seni mempertahankan diri adalah pergerakan tubuh badan pada tahap optimum untuk mempertahankan diri. Memaksimumkan pergerakkan badan.


 Capoeira berasal dari Brazil. 
Sumber: google.com



Seni bela diri banyak kebaikannya, selain dari mendapat ilmu bagi mempertahankan diri apabila dalam kecemasan atau keadaan yang terancam. Seni bela diri boleh mendapatkan tubuh badan yang sihat. Seni bela diri juga adalah sejenis senaman.

 Judo mementingkan teknik balingan dan jatuhkan lawan. 
Sumber: google.com

Bagi aku juga seni bela diri juga dapat mendisiplinkan diri kita. Kerana dalam latihan seni bela ketepatan masa dalam sesuatu pergerakan dan keseragaman. Lagi pun bila dah masa kita sibuk dengan aktiviti berpesatuan kita pasti tiada masa lagi ngan buat aktiviti yang tidak berfaedah cam penagihan dadah dan masalah sosial lain.
Muay Thai dari Thailand. 
sumber : google.com

Selain itu seni bela diri boleh juga jadi punca pendapatan tambahan. Caranya adalah dengan mengajar kelas seni bela diri dan juga dengan masuk pertandingan pertandingan.

Keburukan nya pula bagi aku adalah sekira nya ilmu seni bela diri itu disalah gunakan. Bila seni bela diri digunakan untuk aktiviti samseng dan lain-lain.  

Bagi aku, walaupun ada senapang atau pistol pun, seni bela diri adalah tetap penting. Dalam dunia yang penuh mencabar ini, bermacam dugaan yang akan kita hadapi, sekurangnya dapat kita pertahankan diri. Menyelamatkan nyawa dari ancaman nyawa.
Karate. Sumber google.com
Baik silat, taekwando, karate, muay thai, judo, capoeira, mahupun kung fu semuanya sama sahaja. Basic dan tujuan adalah sama untuk memepertahankan diri dengan pergerakan badan yang optimum.

Singkirkan lah pendapat bahawa seni bela diri adalah ganas. Kerana ianya baik untuk badan.


Nota: Teringin untuk aktif kembali dalam seni bela diri yang dah bertahun ku tinggalkan.


13 Pandangan Kekawan:

@xiiinam said...

ckLah tali pinggang hitam TKD..hehe

HEMY said...

seni bela diri sangat best dn byk kebaikan. disiplin, kawan dn sbnrya kalu betul2 blajar essence seni bela diri org tu tkkan bergaduh ke salah guna ilmu ke

jedi said...

@@xiiinam
wah...hebat cklah...

jedi said...

@HEMY
btol tu bro...kalo ikutkan mmg la gitu

Daddy Ziyyad said...

Benda yg baik, akan jadi buruk bila disalah gunakan....contohnya pisau..kalau digunakan utk potong sayur, bagus. Tapi kalau buat membunuh, tak bagus. Macam tu jugak seni bela diri. :)

nuyui a.k.a miss YUI said...

almk..tak dptlah yui beraktif cmni..

kaki tak izinkn..huhu..

chii said...

chii pun rasa cam nak aktif blk la dlm silat..da lama tinggalkan..

banyak kebaikan dari keburukan martial art ni..spt yg jedi senaraikan ...tp jangan ada yang menyalahgunakan ilmu..mmg x berkat dibuatnya

Yunus Badawi said...

rugi saya tak belajar seni mempertahankan diri masa muda2 dulu ... huhuhu

KhaiRin said...

part membuli dan jd samseng tu mmg sy bangkang.
tp sy nk anak sy kelak msk wusyu. suka tgk gayanya sepanjang sukan sea hehehehe

Masy said...

apepon tak reti. huhuhu

Panglima Muda said...

salam... eloklah lompat katak sepanjang padang

محمد رازيق said...

aku terinig jugak nak join benda2 ni...

syaiful said...

belajar pertahankan diri..itu sesuatu yang baik....tak kira lah apa jenis bela diri sekalipun... ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...