Tuesday, November 8, 2011

Bayi : Berdosakah Mereka??

BAYI TONG SAMPAH.....Itu tajuk utama Harian Metro hari ini.




Dan semalam juga ada dalam Buletin Utama TV3, satu kes dimana bayi ditanam dibelakang rumah. Dan banyak lagi yang kita dengar kes-kes pembuangan bayi yang berlaku. Dan yang lebih sadis ada juga bayi yang di campak dari tempat di tinggi dan di bunuh. Apakah salah bayi ini? Apa dosa mereka?

Bayi dilahirkan suci dan bersih umpama kain putih. Dan kita, sebagai ibu bapa lah yang akan mencorakkan mereka.

Bayi yang dilahirkan adalah tidak berdosa. Kalau tidak inginkan bayi tersebut kenapa tidak diberikan kepada insan lain. Ramai pasangan suami isteri yang diluar sana yang menginginkan anak dan sedia mengambil anak angkat. Apa salah nya kalu diberikan kepada orang lain untuk dibesarkan??

Sekalipun bayi itu, bayi luar nikah. Ia tetap tidak berdosa. Yang berdosa adalah pasangan yang melakukan zina. Kenapa bayi yang tidak berdosa perlu menanggung akibat perbuatan kita?? Adilkah semua itu?? Menjatuhkan hukuman dengan tangan sendiri.

Berzina adalah dosa besar. Membunuh juga adalah satu dosa besar. Jadi kenapa di tambahkan minyak pada api yang membara. Sudahlah berzina satu dosa, dan ditambah pula dengan dosa membunuh. Tertanggungkah kita??

Kenapa kita seringkali lebih malu dengan manusia? Sehinggakan hilang rasa takut kepada Allah swt yang Maha Kuasa. 

Dan kenapa ada juga segelintir masyarakat kita memandang serong anak luar nikah? Kenapa dihukum anak itu. Seeloknya kita membantu anak itu supaya menjadi insan yang beriman, bertakwa dan berguna kepada masyarakat. Bukan caci dan maki.


Aku dan cinta hatiku, Muhammad Afif Haiqal

Aku juga bukan insan sempurna. Aku juga melakukan kesilapan. Entri ini aku taip bukan ingin menunjukkan aku alim. Tidak sama sekali. Sebab aku juga berdosa. Aku titipkan entri ini sekadar berkongsi rasa dan menyuarakan pandangan. Sekira aku silap maafkan aku.




12 Pandangan Kekawan:

KhaiRin said...

sumbat je org yg buang tu dlm tong smph! biaq depa rs!

comel nyer afif..

Jard The Great said...

comel anak hang. hehe

jedi said...

@Khairin
cadangan yang bagus...mungkin itu yang patut dibuat...bagi dema rasa dok dalam tong sampah


@Jard
aah....x macam aku...macam mak dia...

makwe joni said...

stail lah anak kau ni..peewiitt!!

layak dipijak perut sahaja yang membuang bayi itu.

bujal X said...

amacam? best jadi bapak? keh keh~

jedi said...

@Makwe Joni
Gua kasi lu benteras jenayah ni. Ok x?? Amacam??
Stail tinggi je cam gua...



@Bujal X
Best sangat....

makwe joni said...

cara pijak perut ni agak buleh bagi sedar ke tidak ni?

Huzaifa Zahri said...

dunia loni bertambah sakit

aLeen aVriL said...

anak ko nape dah kurus??


alah alah alah..ni nk kene plan dpt ank laki plak nih...ekekekeke



bile nk gathering mak pak blogger bwk anak memasing plak nih...ekekekeke

Marina Monroe said...

Nauzubillah..
jauhilah dosa2 saperti ni dr keluarga dan keturunan ku Ya Allah..Amin

jedi said...

@Makwe Joni
kasi sedar la...kasi insaf skit...



@Huzaifa Zahri
itu la yang menakutkan...


@aLeen aVriL
anak aku mmg cenggitu la...dia xbesar sgt...tp muka tembam...heheheheh
teruskan usaha beb utk dapat anak laki.....
nanti kita try usahakan utk wat gath...


@Marina Monroe
tue la....mohon dijauhkan....amin

Eye_nee said...

comel anak ko Jedi..ada lah muka ko..jgn kata tak der...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...