Thursday, June 16, 2011

Bomba

Zaman dedulu kita slalu main dan nyanyi camni

Rumah Terbakar Panggil Bomba
Bomba Datang Berlumba-Lumba......


Tapi ini semua patut di tukar, kena tambah skit lagi.

Rumah terbakar panggil Bomba
Rumah masuk ular panggil Bomba
Orang Lemas panggil Bomba
Orang accident panggil Bomba
Orang nak bunuh diri pun panggil Bomba
Semua pun panggil Bomba.


Sungguh kena hargai jasa mereka semua, menggadaikan nyawa untuk menyelamatakan orang lain. Betapa murninya jasa mereka. Tidak ternilai.

Jika rumah atau kita yang menghadapi malasah ini, pasti kita akan marah kalo Bomba datang lewat. 

Tapi sedar atau tidak sifat kita yang pentingkan diri menghalang mereka menjalankan tugas mereka. Seperti tidak memberi laluan pada mereka yang dalam kecemasan. Mungkin dengan hanya memberi laluan itu kita dapat membantu menyelamatkan 1 nyawa atau harta benda. 

Semalam pun aku terserempak lagi ngan kes macam nie. Walaupun Bomba sudah membunyikan siren tapi ada yang masih tidak memberi laluan kepada mereka yang ingin menjalankan tugas.

Mungkin kita Malaysia sudah maju. Tapi sikap pentingkan diri kita masih menebal. Kurangkan lah ego kita. Dalam mengejar kemajuan, kekayaan dan kejayaan. Kerjasama adalah perlu. Kerjasama akan memajukan kita semua.


Bersama Bangkit Menuju Puncak.


11 Pandangan Kekawan:

Puan Capa said...

ko keje bomba?

hanie said...

lepas tu tuduh..bomba x cekap. gitu la rakyat najib.

she-G said...

gemilang cahaya...menuju cita...bla bal bla....tak tau dah lagu tu...

bujal X said...

aku pernah apply keje bomba~tapi gagal~haih~

My Azie said...

xleh folo ke blog ini?hehe.nway, thanks sebab bace entry saya..:)

Daddy Ziyyad said...

spesis yg tak paham bahasa taknak beri laluan tu, memang patut di sondol aja dgn kereta bomba yg besar tu..baru padan muka...:P

IxoR@ said...

agak-agak.. budak2 sekarang klu kite tanya...

besar nanti nak jadi apa...?

masih ramai kot yg minat jadi bomba??

Hans said...

bomba memang banyak berjasa

Maharaja Lawak Minggu 12

maiyah said...

assalam..

btol3.. kene hrgai.. tp kekdg rmai gak yg komplen hehe

OnE_NiEy ChAn said...

2 la, ngat senang ke keja bomba... mcm kena terer...heee...

OnE_NiEy ChAn said...

2 la, ngat senang ke keja bomba... mcm kena terer...heee...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...