Friday, January 2, 2009

Tahun baru...Undang2 pun baru gak....

Bekuat kuasa 1 Jan 09, JPJ da mula menyaman penumpang belakang yang tidak memakai tali pinggang belakang. Setakat semalam da 242 saman dikeluarkan. Perghhhh.....Kaya siot. Katakan satu saman paling kurang RM300 la. Da brape tue dapat beb??? RM72600 kan.WOW!!!! Baru sehari da dapat RM72600. Kayo kayo pakcik kayo. Kalo hari kedua pulak brape la saman?? Kalo sebulan?? x ke kaya. Yang sengkek nye rakyat la pasal kena bayar saman.

Kekadang aku terfikir jugak, perlu ke undang2 ini dilaksanakan? Aku xsetuju dengan pakai tali pinggang keledar di belakang boleh kurangkan kadar kemalangan jalan raya. Sedangkan kita tau banyak lagi faktor lain yang boleh dipertimbangkan untuk mengurangkan kadar kemalangan jalan raya. Bukan ke faktor sikap pemandu paling banyak menyumbang kepada kemalangan. Salain tu faktor jalan raya juga harus diertimbangkan. Kalo da jalan dok berlubang sana sini, xke tu pun bleh jadi kemalangan.

Apakah orang yang mencadangkan dan meluluskan tidak memikirkan keadaan penduduk yang berpendapatan rendah?? Orang kampung xmampu nak beli MPV. Kalo ada pun van buruk Nissan C20 pun kira ok da. Tapi xde tali pinggang belakang jugak.

Kalo da anak empat la kata kan. Si ayah driver, si mak duduk kat sebelah dan 3 anak duduk di belakang. Tapi sorang lagi mana mau letak?? xkan nak letak dalam bonet kot??

Mmmm...Pikir la dulu sebelum buang. Ops......Pikir dulu sebelum buat. Pikir la dulu kadar pendapatan per kapita penduduk Malaysia berapa. Setiap famili ade brape anak. Kalo yang xde anak ok la bai. Kalo yang anak ramai??? beli bas mini la ek jawapannye.

4 Pandangan Kekawan:

henshin said...

aku sokong... aku sokong apa yang ko cakap...

Mak Su said...

saya pun sakit jiwa memikirkan

ct jubaidah said...

ye..saya sokong..
lagipun kalo dah ajal sampai,tak leh elak gak kan...

wlopun diorang kate itu salah satu cara mencegah, tapi tahukah yang sebenarnya ia mampu beri bebanan..

sepatutnya kalo naik kete 4 orang leh muat kat belakang. sekarang 3 ja bleh...tension wo..

~flyo~ said...

Henshin
Pening bro..nyusahkan rakyat jelata je

Mak Su
memang menyakitkan jiwa, raga dan bakul...

ct jubaidah
tu la pasal...pasni kalo rakyat malaysia ada byk kereta memang xpelik la.memang x enviroment friendly punye undang2.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...