Friday, January 21, 2011

Menguji kesabaran

Kekawan selalu cakap 'Kau kira kental boleh duduk skali ngan mertua.'

Tapi dalam hati. Aku saja yang tahu. Tapi memang tinggal ngan mertua perlu kesabaran yang tinggi. Dan kesabaran itu pasti di uji.

Memang perit. Kekadang jiwa muda aku memberontak juga. Tak tahan. Tapi aku masih menggunakan akal pikiran. Tidak berpikir menggunakan nafsu. Kalo pikir guna nafsu aku xtahu la apakan jadi.

Memikirkan keuzuran mertua. Tak sampai hati aku untuk keluar dari umah tue. Nak kata best sangat duduk ngan mertua nie tak juga. Pasal ada pasang surutnya...Hati dan perasaan orang tua memang halus dan sukar dijangka.

Kalo ikutkan mau je tinggal dirumah sendiri. Sebab itu lagi best. Dan boleh la berdikari. Belajar asam garam hidup..Perih jerih hidup kelamin. Namun....Terasa kejam untuk meninggalkan mertua yang uzur sekelamin.

Semoga kesabaran aku akan menebal mengatasi nafsu dan jiwa pemberontakan aku. Ya Allah. Aku mohon keharmonian dalam keluarga ku.


PSP: Moga mahligai yang terbina utuh berdiri walaupun badai taufan melanda.

12 Pandangan Kekawan:

Eye_nee said...

Tanggungjawab mengatasi kebahagian kita Bro...tambah2 bila melibatkan org tua..semoga kesabaran ko akan terus kekal selagi ada hayat mereka bro...

sharamli said...

mend0akan yang terbaik :)

vidadarisakura said...

tabah la bro. ;)

h a n i e said...

niat yg baik, ikhlas..ganjaran besar menanti beb..

Puan Capa said...

aku yakin ko kuat!!!!go chaiyok *sambil berpom-pom gurl*

niesz said...

sbr ek..:)

ch!natsu said...

setiap pengorbanan pasti akn ada ganjaranya..
ikhlas dan tabahla yer..
insyaAllah semuanya akn baik2 shj..

TiKa LEh said...

asal kena ikhlas dan sabar..oklah tu..

miszes ugly said...

bagus lu bro.
saba sabar..
hidup cam roda.
nanti ada la balasan yang baik kat kau.

Teacher Yatee said...

sabar la encik jedi...untung masih ada mertua kn.tarafnya sama cm ibubapa kita so klu kita berjasa pd dorg pahalanya pun sama. sy pon sdg belajar utk berbakti kpd mertua wpun sy xduduk sebumbung dgn mereka.bkn stakat xsebumbung dgn mertua, tp dgn suami pon x....kami terpisah oleh tgjwb thadap tugas masing2...sarawak-penang :(

lalink7 said...

sabarlah...semoga sinar kebahagian milik semua insan..

MaryaYusof said...

aku rasa la kan sapa2 pun mesti ade problem dgn mertua..sb cara didikan yg xsama...mcm aku, w/pun baik & ngam dgn mertua tp kdg2 geram jgkkan...hehehee...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...