Saturday, October 22, 2011

perisian tiruan

Harian Metro, hari ni, berita bertajuk 'Dua Syarikat Guna Perisian Cetak Rompak Diserbu'.

Dua komppeni, 1kompeni pembinaan dan 1kompeni kejuruteraan diserbu KPDNHEP. Antara software pirate tersebut adalah Adobe Acrobat, Adobe Photoshop dan lain-lain.

Dan aku rasa bukan 2 kompeni tu je. Aku kompeni2 yg aku keje dulu pun byk je pakai software pirate. Dan aku sendiri skang ada pakai pirate punye. Utk keje ke ape. Kalo mintak ngan bos nak duit beli software original mmg xkan nya nk lulus. Ye la sstgh software tu lesen smpai RM15k.
Sedangkan DVD pirate baru je RM15.

Kalo software cam anti virus yang harga RM50-RM100. Ramai lg yang mampu nak beli. Tp kalau da sampai ber K harga nya susah la.

Aku skang pun lebih memilih software yg free kat tenet. yang boleh didownload je.


3 Pandangan Kekawan:

Dr. Bentara said...

mahal memang mahal tapi syarikat menggunakannya untuk keuntungan. Sepatutnya syarikat tersebut guna common sense.

Anonymous said...

masih belajar...xmampu nak beli software mahal2...huhu

Unknown said...

Dr Ben
Tu la kebanyakan kompeni mementingkan keuntungan semata2....


One_Niey Chan
Pelan2...good luck...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...