Monday, April 20, 2009

Tumpang Lalu

Hari cerah, datuk aku seperti biasa pergi menebas semak samun untuk dijadikan kawasan tanaman. Apa yang nak ditanam oleh datuk aku xdapat aku pasti kan. Setelah setengah hari menebas dan matahari telah terpacak tepat atas kepala datuk aku pun berehat kat bawah pokok besar.

Kawasan yang datuk aku kerjakan tue dekat dengan kawasan perkuburan. Terpisah dek jalan kecik yang menjadi laluan orang ramai.

Ketika datuk aku dok berehat kat bawah pokok tue. Datang la seorang ibu muda sambil memimpin tangan anak nya. Sampai je dekat dengan kubur tue, perempuan tu pun berhenti seraya berkata "Assalamualaikum tok. Minta maaf tok, cucu nak lalu".

Datuk aku pun berkata "Lalu la cu".

Perempuan itu yang terkejut mendengar seuara datuk aku terus mendukung anak dia dan langkah seribu cam lipas kudung. Memang selamat la sampai perempuan tue.

Agaknya dia ingat suara tue datang dari kubur kot. Hahahahha....

Moral: Jangan percaya pada menda karut camtu. Boleh jadi syirik. Allah je yang maha berkuasa.

0 Pandangan Kekawan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...