Friday, June 25, 2010

dengki

Kenapa perlu dengki?
Kenapa perlu wujud perasaan dengki?
Kenapa manusia perlu cemburui dgn kebahgiaan org lain?
Adakah kehancuran orang lain akan membahgiakan mereka?
Benar seperti yang tertulis sejak azali, manusia tidak akan pernah puas dengan apa yang dimiliki dan tidak pernah mensyukuri nikmat Allah swt.

Semoga kita tidak begitu dan terus tabah dan sabar menghadapi ujian Allah swt.

18 Pandangan Kekawan:

Boneka Tak Sakit said...

ada org dengki dgn ko ke?!! melampau.. cuba la bahagian dgn apa yg org ada..
jap2 aku dengki sebab ko dah kahwen bleh isteri nama shima lak tu hahaha..

seronok berdua?

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

dengki mendengki wat gua sakit ati je..

apa khabar bro???

mirachantek said...

perasaan hasad dengki itu sudah menjadi sifat yang tertanam dalam setiap manusia. tipulah kalau kita tak rasa dengki walau sekali.

cuma terpulang pada diri mahu berdengki hingga merosak hati.

.:fifi:. said...

adeapehal dgn org tuh??
nywy kita ingt 1 jer
'what goes around comes around'
so sbar jer

Jard The Great said...

uish.. pasal kes org dengki pasal korang kahwin ke neh?

Marina Monroe said...

Rasulullah ada bersabda bermaksud: Tidak digalakkan adanya perasaan iri hati melainkan pada dua keadaan. Pertama, keadaan orang yang dikurniakan Allah harta benda dan membelanjakannya kepada perkara kebajikan.

Kedua keadaan orang yang dikurniakan ilmu pengetahuan Agama lalu ia beramal dengannya dan mengajarkannya.h (Riwayat Bukhari, Muslim dan Tarmizi Mustika Hadis 106)

Dalam hadis ini, Rasulullah menerangkan dua nikmat pemberian itu amat besar kelebihannya sehingga mustahaklah tiap-tiap orang beriri hati dan berusaha dengan bersungguh-sungguh semoga Allah mengurniakan nikmat itu. Dengan itu dapatlah ia menggunakannya menurut cara sebaik-baiknya seperti yang digunakan oleh dua orang itu.

Frodo Baggins said...

sabar jedi
dengki2 ni x kemana
muka xder seri. hoho
lu menten rilexx n enjoi lu
punya new life skrg. :)


yg psti
wa pun dengki lu
sama cam boneka. keh3x


>>___<<

mukasurat17 said...

lumrah alam.
ada baik, ada jahat.

bawa byk2 bersabar tu yg plg baik.

aku doakan yg terbaik utk ko;)

TokNabe said...

Manusia... dengki macam asam garam, tak ada tak cukup rasa.

Lya Colours said...

apa2 pon DIA ada
mengadu padaNYA
insyaALLAH selamat

Shukri Mohd Ali said...

dengki, akiabatnya putus silaturrahim.

bila putus silaturrahim, kata Rasulallah S.A.W ; tidak akan turun rahmat Tuhan pada sesuatu kaum yang didalamnya ada yang memutuskan silaturrahim.

haiya...

mimizuzuhaha said...

dengki2 mmg biasa berlaku..standard.
mmg takleh tgk org lain happy & bahagia..biasala manusia

niesz said...

ha a..betul2..boley x jgn dengki2 ngn org lain..biar la org tu nk wat ape yg die suke..yg sibuk nk dengki2 tu nape..ha..kan da kene..

Eye_nee said...

Entahlah jedi..fitrah kejadian manusia barangkali...tak pernah nak gunakan akal fikiran tu dgn sempurna...

sha said...

biasala kalau ade org baik..baik pasti ade org tak baik...itu lumrah hidup manusia....

faiz said...

sbb dah fitrah human being mcm tue..cuba tanya kambing ke..lembu ke..dorang ada rasa dengki2 x..hehe..

anyway, jgn dilayan spesis yg mcm nie..buang masa je..

nasikputeh said...

pedulikan yang lain..
layan bini baru lagi bes..
hahaha

Mawar_berduri said...

mansia nih tak pernah lari dari hasad dengki....tu misti syaitan suke dok bisik2 soh dengki-mendengki...huhuh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...